Badania blogosfery z 2010 r. – metodologia

Ikona wpisu:: Badania blogosfery z 2010 r. – metodologia
2 komentarze

Kilku dziennikarzy i blogerów zwróciło się do mnie z pytaniem o metodologię, według której przeprowadzałem badania blogosfery. Ta kwestia została nakreślona w raporcie (poruszyłem tam głównie kwestie teoretyczne). Dodam jeszcze kilka informacji, by obraz był pełniejszy :)

Ankieta była zamieszczona w niezależnej od bloga subdomenie – badania.eredaktor.pl. Na jej potrzeby przygotowany został rozbudowany formularz (od strony skryptowej wsparty przez PHP), podzielony na kilka części. Po przejściu każdego z nich wyniki były zapisywane w bazie danych, a powrót do wcześniejszych pytań został celowo utrudniony (wynikało to z faktu, że niektóre pytania, zadane w kolejnych krokach, miały charakter kontrolny lub pogłębiający).

Ankieta była szeroko promowana:

  • w serwisach społecznościowych (na GoldenLine – m.in. w biuletynie rozesłanym do ok. 2500 członków grupy „Dziennikarstwo internetowe” oraz na forach innych grup, na Facebook oraz na Naszej-klasie);
  • na forach i blogach o różnorakiej tematyce (przykłady: forum.blogowicz.info, omblog.pl, lepszyblog.pl, wpmedia.pl, podaj.net, forum.wiaderko.com, lockerz.com.pl, forumowisko.net, honorata-skarbek.com, rzecz-o-mnie.blog.pl) – w przypadku blogów w promocje badania włączyli się ich autorzy;
  • poprzez informacje (publikowane w dziale Aktualności) oraz reklamę tekstową i bannerową w serwisie pccentre.pl;
  • poprzez płatną reklamę w AdTaily, w systemie Google AdWords oraz na Facebooku;
  • poprzez rozdawanie kartek z zapisanym adresem ankiety (nie śmiejcie się :));
  • no i oczywiście na tym blogu.

W czasie trwania badań (i chwilę po nich, gdy zamiast ankiety wyświetlany był komunikat, że badania zostały zakończone), strona z ankietą zanotowała 686 wizyt (dane za Google Analitycs – raport). Z tego jedynie 29 wizyt pochodziło z mojego bloga. Najpopularniejszymi stronami odsyłającymi były: inf.tdcg.pl (co mnie trochę zaskoczyło, ale niestety nie mam dostępu do tego forum), Goldenline oraz forum.wiaderko.com.

Wyniki badań nie są w pełni reprezentatywne, jednak w mojej ocenie stanowią solidny szkic stanu polskiej blogosfery. Zwróćcie też uwagę na charakter badań – pytania dotyczyły głównie kwestii związanych z dziennikarstwem internetowym, zawartością tematyczną i funkcjonalnością.

Jeżeli będziecie mieli jakieś pytania, piszcie śmiało :)

Komentarze

Wpis zatytułowany „Badania blogosfery z 2010 r. – metodologia” został skomentowany 2 razy. Dzięki!

  1. Badania robione w sieci to ciężki kawałek chleba. Różne firmy próbowały wcześniej zbadać i zmierzyć naszą blogosferę. Wyniki badań czasami były bardzo zaskakujące i pokazywały różne kwiatki. Platformy blogowe nie chcą dzielić się swoimi danymi, do Megapanelu też nie wszyscy mają dostęp. Za same chęci należy Ci się pochwała. Wiesz co zrobiłeś dobrze, co należy poprawić więc w kolejnych raportach pewnie unikniesz wcześniej popełnionych błędów.

  2. Megapanel dostarcza tylko dane ilościowe i związane z metryczką. Pozostałe raporty bardzo często mają charakter socjologiczny. Mam nadzieję, że moje badania rzucą nieco światła na kwestie związane z warsztatem dziennikarskim i funkcjonalnością blogów. W tym tygodniu chcę napisać o profesjonalizacji blogosfery i opracowany przeze mnie raport także w tym temacie będzie przydatny :)

    Dzięki za dobre słowo. Każde badania to kopalnia doświadczeń, więc z roku na rok będzie coraz lepiej (=bardziej profesjonalnie). Szkoda tylko, że jedne badania to około 3-4 miesiące pracy ;)

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.