Jak dziennikarze korzystają z serwisów społecznościowych? Raport Multi Communications.

Ikona wpisu:: Jak dziennikarze korzystają z serwisów społecznościowych? Raport Multi Communications.
0 komentarzy

Firma Multi Communications przygotowała raport na temat wykorzystania serwisów społecznościowych przez dziennikarzy. Co prawda reprezentatywność tego badania nie powala – raport powstał w oparciu o odpowiedzi 110 dziennikarzy – jednak wnioski są warte odnotowania i porównania z Waszymi obserwacjami.

Jak często i w jakim celu dziennikarze korzystają z mediów społecznościowych? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziecie w dalszej części wpisu.

Na początek trochę bełkotu prawnego mojego autorstwa :)

„Za każdym razem, gdy w niniejszym wpisie będzie mowa o serwisach społecznościowych, Strony powinny wziąć pod ogół witryn Web 2.0.”

Jak być może wywnioskowaliście ze wcześniejszych wpisów, w mojej ocenie serwisy społecznościowe mieszczą się w ramach stron charakterystycznych dla internetu drugiej generacji, ale tych określeń nie traktuję jako synonimów. Według mnie mój blog czy Wikipedia nie są serwisami społecznościowymi, choć są przykładami stron Web 2.0.

Z raportu Multi Communications wynika, że w pracy zawodowej z social mediów przynajmniej raz w tygodniu korzysta 60 proc. dziennikarzy. Czynnikiem, który najczęściej skłania ich do przeglądania serwisów Web 2.0, jest atrakcyjność zamieszczanych tam informacji (choć lepszym słowem jest „treści” :)). Szukają tam przede wszystkim inspiracji, ale także komentarzy i opinii.

Sponsorowane: Masz problem z komputerem? Wyślij zapytanie do GoRepair – to m.in. serwis laptopów HP? Naprawa objęta jest 12-miesięczną gwarancją.

Dziennikarze najczęściej odwiedzają:

  • blogi (30 proc. ankietowanych),
  • Facebooka (20 proc. badanych),
  • Wikipedię (16 proc. respondentów),
  • YouTube (15 proc. uczestników badania).

Co mnie nie dziwi, małą popularnością cieszą się serwisy mikroblogowe. Z Twittera korzysta 7 proc. ankietowanych, z Blipa – tylko 1 proc. Marginalne znaczenie ma także nk.pl. (Kiedyś napiszę wpis na temat specyfiki polskiego internetu – mam kilka ciekawych wniosków, które wyniosłem z pracy dla jednej z czeskich firm, wydających serwisy internetowe.)

Dziennikarze zazwyczaj „przeciętnie” oceniają wiarygodność treści zamieszczanych w serwisach Web 2.0. Ale, co ciekawe, zdaniem redaktorów biorących udział w badaniu, blogi odznaczają się większą wiarygodnością niż atrakcyjnością. W przypadku pozostałych serwisów społecznościowych te proporcje są odwrotne.

(…) Pozostaje pytanie, jak dziennikarze postrzegają przyswajane przez siebie informacje z mediów społecznościowych. Ankieta ujawniła, że zaledwie 25 proc. przebadanych polskich dziennikarzy ocenia te informacje jako wiarygodne.

W Stanach Zjednoczonych może być podobnie. Jednakże wydaje mi się, że dziennikarze używają tych kanałów komunikacji, aby móc wyrobić sobie ogólne odczucia opinii publicznej na dany temat, bez konieczności przeprowadzania dużej liczby sondaży i wywiadów. Nie ulega wątpliwości, ze skłania to ich do pisania o tematach mających dla ich czytelników lub widzów największe znaczenie.

Ralph Katz, współzarządzający agencją CooperKatz & Company

Raport w pełnej wersji można pobrać na stronie multipr.pl. Zapraszam też do zapoznania się z wynikami moich badań dotyczących blogosfery i dziennikarstwa internetowego w Polsce.

Co sądzicie o przedstawionych wynikach? Na ile wypływające z nich wnioski pokrywają się z Waszym sposobem korzystania z serwisów Web 2.0?

Komentarze

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.