Czy portale się wortalizują?

Ikona wpisu:: Czy portale się wortalizują?
0 komentarzy

Polskie portale internetowe, choć cały czas poruszają szerokie spektrum tematów, coraz częściej stawiają na rozwój autonomicznych serwisów monotematycznych. Już teraz możemy odwiedzać cały szereg wortali założonych przez właścicieli portali. Co więc czeka Onet, Wirtualną Polskę i inne portale horyzontalne?

Spotkałem się z kilkoma wypowiedziami, które potwierdzają racjonalność kroków podejmowanych przez właścicieli portali. Generalnie argumentację tego trendu można podzielić na dwie grupy. Pierwsza związana jest z perspektywami rozwoju internetu, druga z chęcią zdobycia atrakcyjnych dla reklamodawców grup użytkowników. Oba nurty są słuszne.

Marcin Woźniak powiedział dla „Press”:

Użytkownicy częściej będą ustawiać sobie jako stronę startową Google i wyszukiwać konkretne informacje na stronach wortali tematycznych. Dynamika Google i wortali będzie wyższa niż serwisów ogólnotematycznych.

O tym, że to zyski z reklamy zachęcają portale do zakładania wortali, czytamy w innym artykule opublikowanym na łamach „Press”. Tomasz Wiaderek napisał:

Portale tworzą coraz węższe i bardziej sprofilowane działy tematyczne. Wszystko po to, by w związku z boomem na reklamę w internecie mieć jak najwięcej powierzchni reklamowej oraz umożliwić reklamodawcom bardziej skuteczne i tańsze dotarcie do pożądanej grupy odbiorców.

Można śmiało powiedzieć, że w wortalach portale widzą szansę na zwiększenie oglądalności (a przynajmniej jej utrzymanie) oraz na zwiększenie przychodów z reklam. Poza tym wortale to świetne miejsce do sprzedaży usług dodanych: dostępu do płatnego kontentu, usług telekomunikacyjnych, rozmaitych gadżetów… A że portalom łatwo przychodzi zakładanie kolejnych serwisów tematycznych (mają odpowiednie zaplecze finansowe i świetne platformy do promowania nowych serwisów), nie należy oczekiwać, że jest to tylko krótkotrwały trend.

Żeby pokazać, że nie wortalizacja portali nie jest tylko pustym sloganem, przeprowadziłem mały eksperyment. Poniżej przedstawiam grafikę, na której do portalu internetowego Gazeta.pl przyporządkowałem wortale założone przez Agorę. (Pod uwagę brane były tylko serwisy traktujące na jeden określony temat, dostępne w odrębnej domenie lub subdomenie, zawierające aktualności i/lub dłuższe artykuły – nie znajdują się tu więc serwisy ogłoszeniowe i tym podobne). Pamiętajcie, że także inne portale mają co najmniej kilka serwisów tematycznych.

Serwisy tematyczne portalu Gazeta.pl
Serwisy tematyczne Gazety.pl

Jeśli ten trend się utrzyma, być może portale znowu stanowić będą jedynie bramę do internetu (zintegrowaną z wyszukiwarką Google lub inną), kierującą nas do zasobów serwisów tematycznych? Całkiem możliwe, ale wśród wortali będą jedynie te, które powiązane są kapitałowo z portalem-matką. Czyli w istocie niewiele się zmieni. Jedynie portale oferować będą zawartość bardziej fachową i przez to konkurencja wśród serwisów tematycznych będzie jeszcze większa. W moim przekonaniu jedyną szansą malutkich (czytaj: właścicieli pojedynczych serwisów) jest wierna społeczność, „nos” do atrakcyjnych tematów, dobre wyczucie rynku i coraz węższa specjalizacja.

Komentarze

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.