Organizacja konkursów przez serwisy internetowe: cele są najważniejsze!

Ikona wpisu:: Organizacja konkursów przez serwisy internetowe: cele są najważniejsze!
1 komentarz

Konkursy internetowe to bardzo atrakcyjna forma promocji zarówno dla sponsorów, jak i dla organizatorów. Tym pierwszym pozwalają osiągnąć założone cele (o czym dalej), drugim zaś zwiększyć oglądalność i stopień przywiązania do serwisu. Jednak by konkurs nie przyniósł rozczarowujących wyników, musi być prawidłowo zorganizowany. Tym zajmiemy się w niniejszym wpisie oraz w kolejnych poruszających zagadnienia związane z organizacją konkursów.

Uważam, że organizując konkurs, powinniście kłaść nacisk na cele przyjęte przez organizatora. Dlaczego? To w końcu on jest fundatorem nagród, a być może dodatkowo wesprze Wasz budżet, płacąc za samą organizację zabawy z nagrodami i/lub towarzyszące jej reklamy; do tego warto, by zadowolony z uzyskanych efektów, ponownie nawiązał z Wami współpracę. (Katalog celów przyświecających Wam, wydawcom, jest węższy i nie ma tak silnego wpływu na samą formę konkursu, chyba że jesteście jednocześnie organizatorami i fundatorami nagród.)

Zacznijmy od zdefiniowania celów, które sponsorzy mogą chcieć zrealizować poprzez organizację konkursu:

  • Zwiększenie świadomości marki, utrwalenie pozytywnych skojarzeń związanych z nią (cele wizerunkowe);
  • Zachęcenie do działania związanego z produktem, w tym przede wszystkim do dokonania zakupu lub udziału w kampanii zakładającej rekomendowanie produktu (cele sprzedażowe);
  • Promocja produktu (także w gronie znajomych), uświadomienie jego walorów, jednak bez nacisku na natychmiastową sprzedaż (cele marketingowe);
  • Zebranie koncepcji marketingowych, które można by wykorzystać w przyszłości (np. zebranie propozycji haseł reklamowych – ponownie cele marketingowe);
  • Zachęcenie do działania, dającego możliwość dotarcia do konsumentów w przyszłości (budowanie bazy adresowej, zwiększanie liczby fanów na Facebooku itp. – także cele marketingowe);
  • Zebranie opinii na temat produktu, w tym możliwości jego promocji i strategii sprzedaży (cele sondażowe, analityczne).

Zauważcie, że zaproponowany przeze mnie katalog celów jest bardzo szeroki, a i tak nie ma charakteru zamkniętego – jestem pewien, że można wskazać jeszcze inne grupy celów, które przyświecają sponsorom.

Cel ma bardzo silny wpływ na przyjętą formułę konkursu (więcej na ich temat napiszę nieco później – już teraz zachęcam do ponownych odwiedzin). Ale zwróćcie uwagę, że ten sam ogólny cel po uszczegółowieniu będzie inaczej brzmiał w zależności od tego, z jak dużą organizacją macie do czynienia. Dla przykładu Coca-Cola być może nie będzie zainteresowana przeznaczeniem zasobów, które zwiększą liczbę fanów ich strony fanowskiej o 200 osób, podczas gdy dla innej firmy taki wzrost będzie bardzo atrakcyjny.

O tym, jaką formułą konkursu powinniście wybrać, decyduje także budżet przeznaczony na nagrody oraz organizację/promocję konkursu. Odzwierciedla on nie tylko możliwości finansowe organizatora, ale także świadczy o istotności przyjętego celu.

Rozpoczynając rozmowy z fundatorem nagród proście o dokładne zdefiniowanie celu. Czasem usłyszycie: „mamy trochę wolnych gadżetów i po prostu chcielibyśmy je rozdać”, ale innym razem firma będzie miała konkretne nadzieje wynikające ze współpracy z Wami. Jeśli cele są jasno określone, odnieście się do nich w raporcie końcowym – z każdym konkursem będzie Wam łatwiej je osiągać, a wybór odpowiedniej formy (w czym – raz jeszcze zaznaczam – postaram się Wam pomóc, przygotowując kolejny wpis na ten temat) będzie czymś naturalnym.

Komentarze

Wpis o tytule „Organizacja konkursów przez serwisy internetowe: cele są najważniejsze!” został skomentowany jeden raz. Dziękuję!

  1. Marek Jeleśniański

    Zapraszam do komentowania! Napisz, co sądzisz o tym wpisie i jaka jest Twoja opinia na podjęty przeze mnie temat. Jeżeli podoba Ci się ta notka, udostępnij ją proszę w serwisach społecznościowych.

  1. Bardzo słuszne spostrzeżenie aby zacząć od celów! Dobrze sprecyzowany cel daje duże prawdopodobieństwo powodzenia projektu. Również dlatego, że obrany cel w dużej mierze przesądza dalej o doborze właściwych narzędzi takich jak: typ głosowania, komentowania czy wyboru zwycięzców.

    Pracując przy obsłudze supportowej globalnych konkursów fotograficznych i tekstowych mieliśmy do czynienia jednak także z takimi konkursami gdzie Organizator nie określił celów, a jedynie przedłożył listę funkcjonalności strony konkursowej. Strona i support został dostarczony i oceniony na 6+ Ale co niektóre parametry finalnych statystyk wydawały się być niezadowalające. No właśnie wydawały się, ponieważ bez określenia celów każdą daną statystyczną można rozważać w dwojaki sposób :)

    Zachęcam więc wszystkich dostawców rozwiązań, agencje czy marketerów, biorących udział w organizacji konkursów internetowych, do zadania kluczowego pytania na samym początku (sobie lub swojemu klientowi/sponsorowi): Jaki jest cel tej akcji? :)

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.