Tytuły informacji w prasie i w serwisach internetowych

Ikona wpisu:: Tytuły informacji w prasie i w serwisach internetowych
2 komentarze

O tytułowaniu informacji publikowanych w internecie można by dużo napisać, zwłaszcza że występują bardzo istotne różnice w zasadach ich redagowania względem prawideł obowiązujących w prasie. O tytułach pisałem już z resztą na łamach bloga, przedstawiając cechy dobrych tytułów oraz przykłady złych tytułów, a i tak temat nie został nawet w połowie wyczerpany. W tym wpisie ponownie zajmę się tą kwestią, tym razem kładąc nacisk na różnice między tytułami charakterystycznymi dla prasy oraz dla informacji publikowanych na stronach www.

Zaryzykuje twierdzeniem, że tytuły w dziennikarstwie internetowym odgrywają ważniejszą rolę niż w prasie. Powinny być tak skonstruowane, by same w sobie były nośnikiem informacji (by mogły występować samodzielnie). Ponadto podlegają pewnym ograniczeniom (?) natury technicznej z uwagi na fakt, że umieszczane są w tagach o największym znaczeniu dla wyszukiwarek – powinny zatem zawierać słowa kluczowe. W efekcie tytuły przygotowywane przez dziennikarzy internetowych są zazwyczaj wyraźnie dłuższe.

W zobrazowaniu różnic pomoże mi poniższa tabela:

Różnice między tytułami w prasie i internecie
Tytuły w prasie Tytuły w internecie
Krótkie, maksymalnie kilka słów Długie, optymalnie do 10 słów
Zazwyczaj składają się z jednego zdania/równoważnika zdania Stosunkowo często składają się z dwóch zdań, równoważników zdań
Stosunkowo często towarzyszą im podtytuły Bardzo rzadko towarzyszą im podtytuły
Tytuły zawsze występują łącznie z lidami Tytuły nie zawsze występują z lidami
Tytuł nie stanowi niezależnego nośnika informacji Tytuł stanowi niezależny nośnik informacji (np. na stronie głównej lub w bocznej kolumnie może występować samodzielnie)
Tytuł ograniczany jest makietą gazety Tytuł odgrywa bardzo ważną rolę w strukturze kodu (SEO)
Tytuły na pierwszej stronie/na okładce często decydują o zakupie gazety Niemal każdy tytuł wpływa na decyzję o kliknięciu (tytułowanie newsów w internecie odgrywa większą rolę w monetyzacji zawartości)
Precyzja w określeniu czasu zdarzenia w tytule nie jest istotna, z uwagi na ściśle określony cykl życia publikacji Powinny w większym stopniu odpowiadać na pytanie dotyczące czasu zdarzenia, ze względu na dłuższy (nieograniczony) cykl życia publikacji

Źródło: opracowanie własne

W dziennikarstwie internetowym ciekawym (i wyraźnie częstszym niż w prasie) zjawiskiem jest zamieszczanie w tytule informacji fragmentu wypowiedzi. Bardzo często ten zabieg stosowany jest przy aktualnościach, których zasadniczą treść stanowią wypowiedzi określonych osób, np. polityków.

I tym sposobem przechodzimy do kolejnej istotnej różnicy. Zauważcie, że ten sam temat jednego dnia w ramach jednego serwisu internetowego może być poruszony w kilku, a nawet kilkunastu odrębnych aktualnościach. Tymczasem w prasie zazwyczaj wszystkie informacje znajdują się w jednym, maksimum dwóch tekstach (nie licząc tekstów publicystycznych). Wynika to z dwóch faktów:

  • cykl wydawniczy w internecie i w prasie jest inny – teksty publikowane w prasie obejmują zazwyczaj wydarzenia z minionego dnia i z tego powodu łatwo wszystkie wątki danej sprawy poruszyć w jednym tekście;
  • serwisy internetowe w innym sensie zaspokajają nasze potrzeby informacyjne – zależy nam, by informacje docierały do nas szybko, w prasie zaś coraz chętniej szukamy głębszych analiz oraz publicystyki (stwierdzam to na bazie własnych obserwacji).

W poniższej tabeli zestawiłem przykładowe tytuły tekstów na temat tych samych wydarzeń, przedstawionych w serwisach internetowych oraz dziennikach należących do tych samych koncernów medialnych.

Przykłady tytułów informacji w prasie i w internecie
Tytuł w prasie Tytuł w serwisie internetowym
„Wielki brat Google” (Gazeta Wyborcza) „Czego dowie się o nas Google? Wchodzi nowa polityka prywatności” (Wyborcza.pl)
Inne teksty na ten sam temat opublikowane na portalu Gazeta.pl:
„Google zmienia politykę prywatności. Wszystko, co trzeba wiedzieć o zmianach”
„Grupy konsumenckie na całym świecie protestują przeciw zmianom w Google”
„Mimo zastrzeżeń Google nie wstrzyma nowej polityki prywatności”
Burda w KGHM (Dziennik Gazeta Prawna) Zadyma w KGHM. Policja znajdzie najagresywniejszych związkowców (dziennik.pl)
Tusk zamyka stadiony (Gazeta Wyborcza) Stadiony w Warszawie i Poznaniu zamknięte dla publiczności (gazeta.pl)

Źródło: opracowanie własne

To wszystko, co napisałem do tej pory, odnosi się do informacji. W przypadku tekstów publicystycznych (w tym felietonów, komentarzy, a także wpisów blogowych) dowolność jest nieco większa – choćby tylko dlatego, że internauci za pośrednictwem wyszukiwarek internetowych szukają przede wszystkich informacji, a nie opinii, więc odpada troska o słowa kluczowe w tytule.

Tytuły tekstów publicystycznych publikowanych w internecie są zazwyczaj krótsze, a swoją formą nierzadko są zbliżone do tych charakterystycznych dla prasy. Ich rolą jest skupienie uwagi, czasem poprzez grę słów.

Co ciekawe, niektóre serwisy internetowe (zwłaszcza duże) tym samym informacjom nadają czasem dwa różne tytuły, kierując się bardzo konkretnymi przesłankami. O tym jednak przeczytacie w kolejnym wpisie.

Komentarze

Wpis zatytułowany „Tytuły informacji w prasie i w serwisach internetowych” został skomentowany 2 razy. Dzięki!

  1. Marek Jeleśniański

    Zapraszam do komentowania! Napisz, co sądzisz o tym wpisie i jaka jest Twoja opinia na podjęty przeze mnie temat. Jeżeli podoba Ci się ta notka, udostępnij ją proszę w serwisach społecznościowych.

  1. To prawda, dobrze napisany tytuł w internecie podnosi klikalność w link. Mistrzostwo w tej dziedzinie opanowała wirtualna polska, sam wielokrotnie się łapię na tym, że klikam zachęcony tytułem linka a potem okazuje się, że artykuł nie do końca był tym, czego się spodziewałem :)

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.