Wywiad przez internet?

Ikona wpisu:: Wywiad przez internet?
0 komentarzy

Internet otworzył przed dziennikarzami zupełnie nowe możliwości – pozwolił na komunikację między ludźmi znajdującymi się w różnym miejscu, ale też w różnym czasie. Korzystają z tego również dziennikarze, którzy posługując się pocztą elektroniczną lub komunikatorem mogą poprosić o wypowiedzi ekspertów czy uczestników wydarzeń opisywanych w redagowanym tekście. Ba, nawet cały wywiad można rzetelnie przeprowadzić, nie widząc na oczy swojego rozmówcy!

Ktoś zauważy, że internet to nie jedyna forma komunikacji, którą można wykorzystać w celu przeprowadzenia wywiadu z kimś z drugiego końca globu. Racja – od dawna istnieją przecież telefony, a na upartego można posłużyć się także tradycyjną pocztą. Jednak na podstawie moich obserwacji mogę powiedzieć, że spośród niebezpośrednich form komunikacji to internet jest najchętniej wykorzystywany przez dziennikarzy do przeprowadzania wywiadów (a nie tylko zdobywania wypowiedzi pozwalających m.in. na przedstawienie podjętego tematu z różnych punktów widzenia).

Inny Czytelnik z kolei powie, że wywiad przeprowadzony za pośrednictwem internetu nie zasługuje na to miano… Z tym też się nie zgodzę, ponieważ ta forma komunikacji daje obecnie niesamowite możliwości – wideokonferencja przeprowadzona na przykład przy pomocy Skype’a może być tak samo naturalną, swobodną i płynną wymianą pytań i odpowiedzi, jak rozmowa w cztery oczy. A nawet jeśli ktoś posłuży się pocztą elektroniczną, sam wywiad wcale nie musi stracić na wartości. Ta forma porozumienia się pozwala na przemyślenie odpowiedzi; może być – według mnie – wykorzystana, gdy pytania kierujemy do eksperta w danej dziedzinie. Jedyną istotną wadą jest niemożność zadania dodatkowych pytań, pogłębiających podjęty wątek, tuż po uzyskaniu odpowiedzi – jednak nikt nie powiedział, że wywiad nie może być efektem długiej wymiany e-korespondencji.

Bez względu na to, jaką formę komunikacji wybierzemy i w jakim medium opublikujemy wywiad – efekt naszej dziennikarskiej pracy – reguły związane z warsztatem się nie zmieniają. W dalszym ciągu musimy wybrać odpowiedniego rozmówcę, który na dany temat może wypowiedzieć się rzeczowo, lub który jest znany/ciekawy i sama jego osobowość, poglądy lub dokonania mogą być inspiracją do przeprowadzenia rozmowy. Wiele wysiłku musimy włożyć w przygotowanie do wywiadu, w tym w opracowanie listy wątków, które chcielibyśmy poruszyć. Przygotowując wywiad na potrzeby internetu równie duże znaczenie ma nasze doświadczenie dziennikarskie – umiejętność przeprowadzenia rozmowy i zdobycia informacji, jakich potrzebujemy. Wreszcie ważne jest odpowiednie zredagowanie/montaż wywiadu – a może nawet jeszcze ważniejsze, z uwagi na specyfikę medium i wymagania internautów.

Internet daje duże możliwości nie tylko w kwestii przeprowadzania wywiadu, ale także jego publikacji – można śmiało powiedzieć, że łączy on możliwości wszystkich mediów tradycyjnych. Wywiad może być tekstowym zapisem rozmowy, może być opublikowany jako nagranie audio czy wrzucony na stronę internetową w postaci klipu filmowego.

Czy wywiad internetowy jest mniej dziennikarski niż na przykład prasowy? Nie! Internet otwiera zupełnie nowe możliwości – jeżeli będziemy z nich umiejętnie korzystać, nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy stworzyli wywiad na miarę tych najsłynniejszych!

Tym nieco przydługim słowem wstępu chciałem Was zachęcić do sięgania po tę formę dziennikarskiej ekspresji. Aby ułatwić Wam nieco pierwsze kroki w tym gatunku, w kolejnych postach opublikuję kilka wskazówek dotyczących przygotowywania, przeprowadzania i redagowania wywiadu. Zapraszam :)

Komentarze

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.