Ostatnio z trudem znajduję czas na pisanie, co z resztą zapewne zauważyliście. Kryzys w branży interaktywnej… Zamiast redagować kolejne wpisy muszę robić za speca od windykacji… Ale, jak to mówią, „co nas nie zabije, to nas wzmocni” – traktuję to jako kolejną lekcję w szkole życia.
Być może część z Was doświadcza podobnych problemów – agencje interaktywne i serwisy internetowe oferujące przestrzeń reklamową łączy bowiem jedno: realizują zlecenia związane z marketingiem. Smutna prawda jest taka, że jak przychodzi do cięć, te często zaczyna się od działań reklamowych, bo one zazwyczaj nie przekładają się na zyski tu i teraz.
Nieco lepiej mają się te media, które są solidnie zakorzenione na rynku i uodpornione na chwilowe wahania. Można to osiągnąć na wiele sposobów:
- za sprawą bardzo dużej oglądalności generowanej stosunkowo małym kosztem (np. przy współudziale internautów);
- za pomocą wysokiej jakości treści, którą chętnie kupują internauci (model abonamentowy);
- dzięki atrakcyjnej wartości dodanej, która generuje zyski nawet, gdy sytuacja na rynku jest nieciekawa.
Generalnie wszystko „rozbija się” o atrakcyjny model biznesowy – podstawą jest dążenie do uniezależnienia się od reklamy. Można zająć się sprzedażą lub wręcz dystrybucją produktów, którymi internauci odwiedzający Twoją stronę mogą być zainteresowani. Swoją stabilizację finansową można budować także w oparciu o płatny dostęp do bazy danych, np. firm, trafnych analiz, wyczerpujących artykułów eksperckich… Wreszcie są serwisy, które trudnią się organizacją eventów – a więc ze swoją ofertą wychodzą poza internet.
Warto także zadbać o możliwie duży krąg reklamodawców – choćby małych. Wówczas wzrasta szansa, że brak płynności u części z nich nie odbije się czkawką na finansach Twojego serwisu.
Analizując sytuację finansową PC Centre doszliśmy do wniosku, że wiele treści generuje straty – tzn. koszt ich przygotowania nie zostaje pokryty wpływami, np. z reklam. Dlatego szukamy sposobu, by „z tej pomarańczy wycisnąć więcej soku”. Zastanów się, czy redagowany przez Ciebie serwis w pełni wykorzystuje swój potencjał.
Konkretnych sposobów na radzenie się z trudną sytuacją ekonomiczną jest całe mnóstwo. Oczywiście rozwiązanie powinno być dopasowane do napotkanych problemów, by nie pogorszyć sytuacji.
PS To pierwszy wpis napisany w kawiarni. Pozdrowienia z Warszawy :)