Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska podjął wartą pochwały inicjatywę – celem akcji „Komentuj. Nie obrażaj.” jest bowiem podniesienie poziomu kultury wypowiedzi w internecie. Akcja składa się z dwóch etapów; pierwszy polegał na opracowaniu raportu diagnozującego stan dyskusji w polskiej sieci (więcej o nim wkrótce); w trakcie drugiego promowane będą kulturalne zachowywanie się w wirtualnym świecie.
Kodeks kulturalnego komentowania
W trzech krótkich punktach zapisano zasady, które każdy uczestnik dyskusji powinien mieć w pamięci. Stanowią one dobry punkt wyjścia dla autorów regulaminów. Wsparciem w walce o kulturę wypowiedzi może być także mini poradnik prawny, zamieszczony na stronie internetowej kampanii.
Chcemy, aby stworzona przez nas akcja promowała wartości związane z komunikacją w internecie oraz kodeks kulturalnego komentowania: Komentuj – Reaguj – Bądź Sobą. Dajemy też użytkownikom narzędzie, by sami mogli zadbać o kulturę wypowiedzi w wirtualnym świecie.
Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska
Internet to dziś przestrzeń masowej komunikacji. Pojawiające się w niej komentarze mają bardzo istotny wpływ na wizerunek mediów internetowych, dlatego naszą intencją, jako pomysłodawców akcji, jest zachęcenie ludzi do zwracania uwagi na kulturę wypowiedzi w sieci oraz do pro-społecznej aktywności w zakresie reagowania na wulgarne, obraźliwe i napastliwe komentarze. Szanujemy wolność wypowiedzi, ale tez czujemy się odpowiedzialni społecznie za kształtowanie środowiska nowych mediów i całej przestrzeni on-line’owej.
Paweł Klimiuk, rzecznik Onetu (portal jest pomysłodawcą projektu)
Więcej informacji o akcji „Komentuj. Nie obrażaj.” znajdziecie na dedykowanej niej stronie internetowej. Do IAB Polska wysłałem zapytanie o to, jak my – blogerzy, dziennikarze i wydawcy – możemy włączyć się w jej promocję.