Na Interaktywnie.com opublikowano wyniki badań przeprowadzonych przez Business Ad Network. Dotyczyły one ekspozycji reklam internetowych i wynika z nich, że najlepszą – pod tym względem – formą reklamy są billboardy. Można je zauważyć w 90 proc. przypadków – tzn. w czasie przeglądania strony reklama widoczna jest na ekranie monitora. (W tym wypadku wartość 100 proc. odnosi się do stron zawierających kod inwokacyjny, odpowiedzialny za wyświetlenie reklamy – jeśli dobrze rozumiem :)).
Założenia badania są prawidłowe. Przestrzegam jednak przed zbyt pochopną interpretacją wyników i swoim zwyczajem pytam: co z tego, że billboardy są najlepsze?
Wyniki badań ekspozycji reklam internetowych
Zacznę jednak od przytoczenia wszystkich udostępnionych danych. Najskuteczniejszą pod względem czasu wyświetlania formą reklamy jest medium rectangle. Reklamy internetowego tego typu widoczny są na stronie przez średnio 16 sekund. Czas widoczności billboardu wynosi 14,3 sekundy, a skyscrapera – 14,1 sekundy.
Format reklamy | Współczynnik ekspozycji | Średni czas ekspozycji |
---|---|---|
billboard | 90,5 proc. | 14,3 sekundy |
rectangle | 72,9 proc. | 16,1 sekundy |
skyscraper | 76,1 proc. | 14,1 sekundy |
Zwróćcie jednak uwagę, że billboardy umieszczane są zazwyczaj u góry strony – pod lub nad nagłówkiem – wobec czego ich wysoka skuteczność pod względem liczby ekspozycji nie jest żadnym zaskoczeniem. Nie dziwi mnie także dłuższy czas wyświetlania reklam typu medium rectangle, gdyż te formy reklamowe umieszczane są zazwyczaj tuż przy treści.
Liczy się „zauważalność” reklamy
Zwróćcie jednak uwagę na to, że „mieć możliwość zauważenia” reklamy to nie to samo co „zauważyć”. Myślę, że mimo dużej rozbieżności w wynikach między billboardem a medium rectangle, to ta druga reklama jest częściej zauważana przez internautów. Potwierdzają to z resztą wyniki klikalności reklam na PC Centre – zazwyczaj to „średnie prostokąty” notują większy współczynnik CPC.
Reklamy typu medium rectangle wypadają także lepiej niż skyscrapery. Te – mimo że „wysokie”, a więc mające duże szanse, by pozostać na ekranie w miarę postępów w lekturze tekstu – umieszczane są zazwyczaj z boku. Biorąc pod uwagę percepcję wzroku (ludzie najlepiej czytają tekst umieszczany w stosunkowo wąskich kolumnach) reklama może zostać niezauważona.
Jak projektować skuteczne reklamy?
A jakie wnioski z przedstawionych wyników mogą wyciągnąć osoby przygotowujące reklamy? Przede wszystkim pamiętajcie o średnim czasie emisji, by w miarę możliwości zawrzeć w nim cały przekaz reklamowy. W wielu wypadkach oznacza to ograniczenie ilości treści prezentowanych w reklamie. W internecie jak w telewizji – czas jest bardzo cenny.
Nie zrażajcie się także tym, co napisałem. Reklama display’owa ma sens, tylko wymaga podejścia z głową, ciekawych pomysłów i rozsądnego budżetu, by zbudować odpowiedni zasięg.
Wcześniej opublikowane wpisy na podobny temat
- Jak skutecznie sprzedać reklamę bannerową?
- Jak rozpocząć współpracę z domem mediowym?
- Co z tego, że reklama internetowa prześcignęła prasową?
- Czy na Allegro warto szukać reklamodawców?
- Serwisy internetowe żyją z reklamy
Zapraszam do komentowania i dzielenia się Waszymi doświadczeniami związanymi z emisją i zakupem reklam :)