Jakiś czas temu nakreśliłem Wam temat domów mediowych, rodzajów reklam przez nie emitowanych (w zależności od zasięgu) oraz związanych z nimi zysków. (Zachęcam do lektury: Serwisy internetowe żyją z reklamy.) Dziś chciałbym przedstawić Wam listę internetowych sieci reklamowych (internetowych domów mediowych), do których możecie zwrócić się z ofertą współpracy. Napiszę też, na co zwrócić uwagę zanim podejmiecie decyzję odnośnie współpracy oraz jak wygląda standardowa procedura podpisania umowy.
Na polskim rynku działają dziesiątki firm, które pośredniczą w sprzedaży reklam (mam na myśli zwłaszcza te firmy, które oferują reklamodawcom szeroki wachlarz form reklamowych, głównie bannerowych, nie zaś programy partnerskie). Część z nich to przedsiębiorstwa polskie, inne oparte są o zagraniczny kapitał. Niektóre skupiają tylko serwisy o określonej tematyce, inne są otwarte na strony z najróżniejszych dziedzin. Jedne płacą tylko za kliknięcia (model CPC), inne wykorzystują całe spektrum systemów rozliczania się (CPM, CPC, CPD, CPL i inne).
Zastanawiałem się, czy nie zrobić porównania domów mediowych. Po namyśle doszedłem jednak do wniosku, że to bez sensu. Zasady współpracy oferowane przez domu mediowe zmieniają się z czasem, a i tak ostatecznie każdy z Was będzie je negocjował na własną rękę. Ograniczę się więc do wymienienia największych domów mediowych. Gwiazdką oznaczyłem te, które skupiają strony o określonej tematyce:
- Ad.net
- ARBOnetwork
- IDMnet
- Netshare
- BizOn Media*
Proponuję, by przed wybraniem dostawcy reklam skontaktować się z kilkoma firmami – pozwoli to Wam na porównanie ofert, a jeśli serwis jest popularny – na skuteczniejszą negocjację warunków. Zwróćcie uwagę na to, że dużym domom mediowym łatwiej jest pozyskać reklamodawców zlecających kampanie typu RON (ang. Run On Network), czyli takie, które emitowane są na wszystkich stronach jednocześnie. (Cena za 1000 odsłon w tego typ kampaniach jest jednak niska.) Maili pośrednicy, specjalizujący się w określonej branży, mają z kolei większą zdolność przekonania reklamodawców chętnych do przeprowadzenia bardziej stargetowanych kampanii. (Cena za 1000 odsłon kampanii skierowanej do danej grupy tematycznej lub konkretnego serwisu jest zazwyczaj wyższa niż stawka za kampanie RON.) Ważne są także kwestie związane z harmonogramem rozliczeń – tzn. po przekroczeniu jakiej stawki i w jakim terminie od momentu wystawienia rachunku następuje wypłata wynagrodzenia.
[…] Firma pośrednicząca w sprzedaży reklam, współpracująca zazwyczaj z wieloma serwisami internetowymi. Zobacz wpis: jak rozpocząć współpracę z domem mediowym. […]
Czy mógłby Pan opisać szerzej zasady co do nawiązania współpracy portalu z domem mediowym?
Jestem na etapie przygotowań do rozmów z domami mediowymi i nie wiem na co tak naprawdę powinnam zwrócić uwagę, oprócz harmonogramu rozliczeń.
Z góry dziękuję