IAB Polska zdecydowała się na aktualizację standardów dotyczących display’owej reklamy internetowej. Zwiększono minimalne wagi kreacji – według nowych zaleceń, zależnie od rodzaju reklamy, powinny wynosić one 40 lub 60 KB. Uporządkowano także kwestię reklam rozwijanych (po skierowaniu na nią kursora myszy lub kliknięciu) oraz uruchamianych na warstwie (zakrywających treść).
Wydawcy, którzy zdecydują się na przestrzeganie standardów określonych przez IAB Polska, będą mogli swobodnie zwiększyć np. wagę dostępnej kreacji czy jej wielkość po rozwinięciu. Jednak by reklamodawcy mogli przygotować jedną uniwersalną kreację na potrzeby wszystkich mediów internetowych, właściciele serwisów nie powinni zmniejszać tych wymagań.
Nowa specyfikacja ma przynieść pewne korzyści także dla internautów – uporządkowano bowiem standardy dotyczące reklam uruchamianych na warstwie oraz zawierających dźwięk i/lub klip wideo.
Reklamy znajdujące się nad treścią (toplayer oraz brandmark) powinny posiadać wyraźny przycisk zamknięcia – składający się z tekstu „Zamknij” pisanego czcionką o wysokości 12 px oraz symbolu „X” o wymiarach min. 14×14 px. Reklama typu toplayer po 15 sekundach powinna zamykać się automatycznie.
Od 1 stycznia 2012 r. na witrynach, które zdecydują się na wdrożenie zaleceń IAB Polska, dźwięk w reklamach nie będzie odtwarzany automatycznie. Jeżeli reklama będzie zawierała film, ten będzie mógł uruchamiać się samoczynnie, jednak to użytkownik będzie decydował o włączeniu dźwięku. Spot nie może trwać dłużej niż 20 s.
– Zmiany w standardzie są wynikiem porozumienia, jakie zostało wypracowane przez wydawców, sieci i domy mediowe oraz agencje interaktywne. Z tymi podmiotami pracowaliśmy przez rok nad wyłonieniem najistotniejszych wskaźników, które powinny zostać ustandaryzowane – powiedział Krzysztof Beniowski, szef grupy Brand Advertising IAB Polska.
Zalecenia dotyczące
najpopularniejszych typów reklam
Forma reklamy | Rozmiar | Rozmiar po rozwinięciu |
Waga |
---|---|---|---|
Billboard | 750×100 px | 750×300 px | 40 KB |
Double billboard | 750×200 px | 750×300 px | 40 KB |
Triple bllboard | 750×300 px | 750×600 px | 40 KB |
Medium rectangle | 300×250 px | Decyduje wydawca | 40 KB |
Skyscraper | 120×600 px | 300×600 px | 40 KB |
Wide skyscraper | 160×600 px | 300×600 px | 40 KB |
Toplayer | b/o | n/d | 60 KB |
Brandmark | 300×300 px | n/d | 60 KB |
Szczegółowa specyfikacja reklam internetowych znajduje się w pliku PDF. Z kolei opis wszystkich najpopularniejszych form reklamowych znajdziecie w osobnym wpisie.
IAB Polska od 1 stycznia zamierza certyfikować – jak rozumiem, dotyczyć ona będzie wydawców. Postaram się uzyskać więcej informacji na ten temat :)
Korzystając z okazji zapraszam do zapoznania się ze słownikiem pojęć związanych z reklamą internetową.
Zobacz też:
- Cykl wpisów na temat reklamy internetowej
- Reklama internetowa – słownik pojęć
- Rodzaje reklam internetowych
- Jak zacząć współpracę z domem mediowym?
- Zarabianie na blogu – sposoby i porady
[…] Was do zapoznania się z polskimi i amerykańskimi normami dotyczącymi reklam internetowych – w dużym stopniu są one do siebie […]
Co to jest IAB? Czy mają oni prawo narzucać komuś wygląd i formę reklamy? Przecież wydawca może (chyba) publikować na stronie dowolne treści, pod warunkiem, że nie łamią one prawa.
Czy istnieją jakieś przepisy prawne regulujące wygląd/kształt/formy reklamy w internecie?
Pawle,
IAB to międzynarodowa (i największa) organizacja zajmująca się rynkiem reklamy internetowej. Standardy, które oni określają, to zalecenie, a nie wymóg. Decyzja dotycząca stosowania się do tych rekomendacji należy do wydawcy, choć tak naprawdę przestrzeganie specyfikacji IAB jest w jego interesie. Powód jest prosty – wówczas reklamodawcy mogą tworzyć reklamy uniwersalne, które będą mogli wyświetlać na wielu różnych witrynach.
Nie istnieją żadne przepisy (ustawy) regulujące kształt i formę reklam, z wyjątkiem zestawu tzw. dobrych praktyk (w tym standardu IAB Polska). Oczywiście reklamy podlegają innym regulacjom – np. prawu autorskiemu, ale chyba nie o to Ci chodziło :)