Jak RODO wpłynie na pracę mediów i dziennikarzy internetowych?

Ikona wpisu:: Jak RODO wpłynie na pracę mediów i dziennikarzy internetowych?
0 komentarzy

Mam wrażenie, że 25 maja 2018 to data podobna do 1 stycznia 2000 roku (czy 21 grudnia 2012 roku :)) pod kątem chaosu i spekulacji, jakie wywołuje. Jak wejście w życie RODO (ang. GDPR) wpłynie na codzienną pracę dziennikarzy internetowych? Podzielę się z Wami kilkoma przemyśleniami, ale stosujecie je na własną odpowiedzialność!

Dziennikarze internetowi także przetwarzają dane osobowe, np. w następujących sytuacjach:

  • Posiadają bazę kontaktów do firm i instytucji oraz ich przedstawicieli
  • Przetwarzają kontakty do osób prywatnych
  • Operują na danych osobowych zarejestrowanych użytkowników, np. moderując treści

O ile bazy te nie są centralne, tzn. nie są zarządzane (jakkolwiek) na poziomie organizacji, przyjąłbym, że nie stosuje się do nich przepisów RODO – wskazują na to interpretacje kilku prawników, z którymi miałem okazję rozmawiać (np. tzw. użytek domowy). Zalecam jednak, żeby również o te dane się troszczyć – przechowywać je w bezpieczny sposób, by były niedostępne dla osób postronnych – oraz ich zakres ograniczyć do minimum związanego z celem, jakiemu służą. Jeśli nie macie odrębnej zgody lub nie przemawia za tym tzw. prawnie uzasadniony interes lub cel zawartej umowy, nie korzystajcie z nich do wysyłki newsletterów.

Jeśli dane medium internetowe prowadzi centralną bazę kontaktów, jest to moim zdaniem klasyczny zbiór danych osobowych. Poza tym media mogą posiadać inne zbiory – przykładowo:

  • Dane reklamodawców i innych kontrahentów
  • Dane pracowników i współpracowników
  • Dane użytkowników, gdy dostępna jest opcja rejestracji lub komentowania
  • Dane analityczne, które mogą także zawierać dane osobowe

Dodatkową ochroną należy otoczyć tzw. szczególne typy danych osobowych – mówiąc inaczej dane wrażliwe, dot. zdrowia, poglądów politycznych, przekonań religijnych, związane z seksualnością i orientacją seksualną oraz inne, podobne. Zwróćcie uwagę, że tu pojawia się cały szereg źródeł ryzyka różnej interpretacji przepisów, bo czy np. forum medyczne stanowi rejestr danych szczególnych? Raczej tak…

O tym, jak się przygotować do RODO, nie będę się specjalnie rozpisywał. Mogę natomiast zalecić, bez względu na to, czy jesteście dziennikarzami – działającymi prywatnie lub pracującymi dla kogoś – czy właścicielami mediów, żebyście:

  • Przyjrzeli się, w jaki sposób przetwarzacie dane (ich przechowywanie to też przetwarzanie)
  • Usunęli zbiory i danych, których nie potrzebujecie
  • Zabezpieczyli zbiory, które będą istniały po 25 maja
  • Zastanowili się, czy zidentyfikowane zbiory danych podlegają pod ochronę RODO

Dla danych osobowych, które podlegają RODO, moim zdaniem warto minimum:

  • Przygotować tzw. rejestr czynności przetwarzania (gdy jesteście administratorem) oraz rejestr kategorii czynności przetwarzania (gdy jesteście podmiotem przetwarzającym) – to wbrew nazwom dość proste dokumenty
  • Wypełnić tzw. obowiązek informacyjny lub zweryfikować, czy posiadacie odpowiednie zgody

Jedno moim zdaniem jest pewne: RODO nie jest tak straszne, jak je malują. Pamiętajcie, że także nasze dane osobowe będą dzięki temu rozporządzeniu lepiej chronione.

Komentarze

×

Komentarze są wyłączone.