Konkursy internetowe to bardzo atrakcyjna forma promocji zarówno dla sponsorów, jak i dla organizatorów. Tym pierwszym pozwalają osiągnąć założone cele (o czym dalej), drugim zaś zwiększyć oglądalność i stopień przywiązania do serwisu. Jednak by konkurs nie przyniósł rozczarowujących wyników, musi być prawidłowo zorganizowany. Tym zajmiemy się w niniejszym wpisie oraz w kolejnych poruszających zagadnienia związane z organizacją konkursów.
Uważam, że organizując konkurs, powinniście kłaść nacisk na cele przyjęte przez organizatora. Dlaczego? To w końcu on jest fundatorem nagród, a być może dodatkowo wesprze Wasz budżet, płacąc za samą organizację zabawy z nagrodami i/lub towarzyszące jej reklamy; do tego warto, by zadowolony z uzyskanych efektów, ponownie nawiązał z Wami współpracę. (Katalog celów przyświecających Wam, wydawcom, jest węższy i nie ma tak silnego wpływu na samą formę konkursu, chyba że jesteście jednocześnie organizatorami i fundatorami nagród.)
Zacznijmy od zdefiniowania celów, które sponsorzy mogą chcieć zrealizować poprzez organizację konkursu:
- Zwiększenie świadomości marki, utrwalenie pozytywnych skojarzeń związanych z nią (cele wizerunkowe);
- Zachęcenie do działania związanego z produktem, w tym przede wszystkim do dokonania zakupu lub udziału w kampanii zakładającej rekomendowanie produktu (cele sprzedażowe);
- Promocja produktu (także w gronie znajomych), uświadomienie jego walorów, jednak bez nacisku na natychmiastową sprzedaż (cele marketingowe);
- Zebranie koncepcji marketingowych, które można by wykorzystać w przyszłości (np. zebranie propozycji haseł reklamowych – ponownie cele marketingowe);
- Zachęcenie do działania, dającego możliwość dotarcia do konsumentów w przyszłości (budowanie bazy adresowej, zwiększanie liczby fanów na Facebooku itp. – także cele marketingowe);
- Zebranie opinii na temat produktu, w tym możliwości jego promocji i strategii sprzedaży (cele sondażowe, analityczne).
Zauważcie, że zaproponowany przeze mnie katalog celów jest bardzo szeroki, a i tak nie ma charakteru zamkniętego – jestem pewien, że można wskazać jeszcze inne grupy celów, które przyświecają sponsorom.
Cel ma bardzo silny wpływ na przyjętą formułę konkursu (więcej na ich temat napiszę nieco później – już teraz zachęcam do ponownych odwiedzin). Ale zwróćcie uwagę, że ten sam ogólny cel po uszczegółowieniu będzie inaczej brzmiał w zależności od tego, z jak dużą organizacją macie do czynienia. Dla przykładu Coca-Cola być może nie będzie zainteresowana przeznaczeniem zasobów, które zwiększą liczbę fanów ich strony fanowskiej o 200 osób, podczas gdy dla innej firmy taki wzrost będzie bardzo atrakcyjny.
O tym, jaką formułą konkursu powinniście wybrać, decyduje także budżet przeznaczony na nagrody oraz organizację/promocję konkursu. Odzwierciedla on nie tylko możliwości finansowe organizatora, ale także świadczy o istotności przyjętego celu.
Rozpoczynając rozmowy z fundatorem nagród proście o dokładne zdefiniowanie celu. Czasem usłyszycie: „mamy trochę wolnych gadżetów i po prostu chcielibyśmy je rozdać”, ale innym razem firma będzie miała konkretne nadzieje wynikające ze współpracy z Wami. Jeśli cele są jasno określone, odnieście się do nich w raporcie końcowym – z każdym konkursem będzie Wam łatwiej je osiągać, a wybór odpowiedniej formy (w czym – raz jeszcze zaznaczam – postaram się Wam pomóc, przygotowując kolejny wpis na ten temat) będzie czymś naturalnym.
Bardzo słuszne spostrzeżenie aby zacząć od celów! Dobrze sprecyzowany cel daje duże prawdopodobieństwo powodzenia projektu. Również dlatego, że obrany cel w dużej mierze przesądza dalej o doborze właściwych narzędzi takich jak: typ głosowania, komentowania czy wyboru zwycięzców.
Pracując przy obsłudze supportowej globalnych konkursów fotograficznych i tekstowych mieliśmy do czynienia jednak także z takimi konkursami gdzie Organizator nie określił celów, a jedynie przedłożył listę funkcjonalności strony konkursowej. Strona i support został dostarczony i oceniony na 6+ Ale co niektóre parametry finalnych statystyk wydawały się być niezadowalające. No właśnie wydawały się, ponieważ bez określenia celów każdą daną statystyczną można rozważać w dwojaki sposób :)
Zachęcam więc wszystkich dostawców rozwiązań, agencje czy marketerów, biorących udział w organizacji konkursów internetowych, do zadania kluczowego pytania na samym początku (sobie lub swojemu klientowi/sponsorowi): Jaki jest cel tej akcji? :)