Propozycje tematów prac dyplomowych związanych z dziennikarstwem internetowym i komunikacją w internecie

Ikona wpisu:: Propozycje tematów prac dyplomowych związanych z dziennikarstwem internetowym i komunikacją w internecie
1 komentarz

Ostatnio otrzymałem od Was wiele pytań związanych z pisaniem pracy dyplomowej. Dotyczą zazwyczaj podobnych kwestii, dlatego postanowiłem, że odpowiedzi będę zamieszczał na blogu. Zacznę od sprawy fundamentalnej – tematu pracy licencjackiej, magisterskiej lub doktoranckiej.

Na poniższej liście zamieściłem kilkadziesiąt propozycji tematów prac dyplomowych, posegregowanych według bardzo umownych kategorii. Stanowią one raczej luźne propozycje niż gotowe pomysły do wykorzystania – traktujcie je jako inspirację i pamiętajcie o tym, że temat pracy powinien zostać skonkretyzowany poprzez określenie celu badawczego. Śmiało zmieniajcie nazwy podanych serwisów, firm i instytucji – to tylko przykłady.

Dziennikarstwo internetowe

  1. Charakterystyka zawodu dziennikarza internetowego w Polsce.
  2. Ewolucja zawodu dziennikarza w związku z rozwojem internetu.
  3. Stan dziennikarstwa internetowego w Polsce na tle Stanów Zjednoczonych.
  4. Nauczanie dziennikarstwa internetowego w Polsce i w Stanach Zjednoczonych.
  5. Dziennikarstwo obywatelskie/internetowe w Polsce.
  6. Analiza wybranych polskich serwisów dziennikarstwa obywatelskiego i próba określenia stopnia zaangażowania internautów w tworzenie informacji.
  7. Zaangażowanie społeczeństwa w dziennikarstwo obywatelskie w Polsce, Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych.
  8. Gatunki dziennikarskie w internecie.
  9. Wykorzystanie multimediów w dziennikarstwie internetowym.
  10. Analiza językowa wybranych tekstów informacyjnych opublikowanych na portalu Gazeta.pl oraz w Gazecie Wyborczej.
  11. Analiza strony głównej portalu internetowego na przykładzie Wirtualnej Polski.
  12. Rozwój mediów internetowych działających w modelu video on demand na przykładzie TVN Player/Onet TV/Iplex itp.
  13. Pozycja agencji prasowych (informacyjnych) w dobie mediów elektronicznych.

Blogi i blogosfera

  1. Charakterystyka polskiej blogosfery.
  2. Stopień profesjonalizacji blogosfery w Polsce i Stanach Zjednoczonych.
  3. Czynniki profesjonalizacji blogosfery i ich charakterystyka.
  4. Blogowanie jako sposób na ekspresję własnej osoby – blogi o charakterze osobistym.
  5. Blogowanie jako forma komunikowania biznesowego.
  6. Analiza zawartości blogów wybranych, wpływowych polskich publicystów.
  7. Analiza zawartości wybranych polsko- i anglojęzycznych wideoblogów.
  8. Czy blogerzy to piąta władza?
  9. Porównanie wpływu blogerów i profesjonalnych dziennikarzy na kształtowanie opinii publicznej.
  10. Przyczyny sukcesów wybranych polskich blogerów.
  11. Wykorzystanie mikroblogów w Polsce i Stanach Zjednoczonych.

Serwisy społecznościowe

  1. Charakterystyka dostępnych narzędzi social media marketingu.
  2. Wpływ promocji z wykorzystaniem serwisów społecznościowych na sprzedaż usług oferowanych przez Telekomunikację Polską.
  3. Budowanie pozytywnego wizerunku firmy/marki z wykorzystaniem serwisów społecznościowych.
  4. Wykorzystanie Facebooka jako kanału komunikacji z odbiorcami na przykładzie Programu 4 Polskiego Radia.
  5. Wykorzystanie potencjału serwisów społecznościowych w celu złagodzenia skutków sytuacji kryzysowej.
  6. Oddźwięk ważnych wydarzeń w serwisach społecznościowych (na przykładzie trzęsienia ziemi na Haiti, wojny w Iraku, katastrofy smoleńskiej, śmierci Jana Pawła II itp.).
  7. Ewolucja metod komunikacji w internecie w związku z rozwojem serwisów społecznościowych.

Internet a polityka

  1. Wykorzystanie bloga w komunikowaniu politycznym.
  2. Wykorzystanie internetu w (prezydenckich, parlamentarnych, samorządowych) kampaniach wyborczych.
  3. Internet jako medium propagandy politycznej.
  4. Wpływ społeczności internetowych na kształtowanie prawa w Polsce.
  5. Rozwój internetu a rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.
  6. Wykorzystanie serwisów społecznościowych do organizacji protestów w czasie tzw. arabskiej wiosny.
  7. Afery zapoczątkowane przez blogerów jako dowód ich silnego wpływu na kształtowanie sytuacji politycznej.
  8. Głosowanie w internecie – koncepcje i przykłady ich wykorzystania.
  9. Organizacja pracy w redakcji oficjalnej strony rządowej na przykładzie zespołu odpowiedzialnego za witrynę premier.gov.pl.
  10. Charakterystyka wybranych Biuletynów Informacji Publicznej.

Internet w ujęciu socjologicznym

  1. Rola mediów internetowych w życiu współczesnych licealistów.
  2. Charakterystyka wykorzystania mediów przez osoby urodzone w latach ‘70 i ’90.
  3. Jak często i dlaczego Polacy korzystają z treści dostępnych w modelu „na żądanie”?
  4. Uczestnictwo internautów w komentowaniu treści w wybranych serwisach informacyjnych.
  5. Analiza wydźwięku komentarzy zamieszczanych przez internautów na przykładzie komentarzy publikowanych w portalu onet.pl.
  6. Troska Polaków o ochronę własnej prywatności w internecie.
  7. Wpływ pornografii dostępnej w internecie na podejście młodzieży do spraw związanych z seksem.
  8. Ewolucja podejścia Polaków do zakupów w internecie.
  9. Allegro jako platforma do sprzedaży używanych przedmiotów przez osoby prywatne.

Internet, dziennikarstwo i biznes

  1. Modele biznesowe mediów elektronicznych.
  2. Źródła zysków serwisów informacyjnych w Polsce.
  3. Analiza rynku reklamy internetowej w Polsce oraz porównanie stopnia jego rozwoju do rynku reklamy telewizyjnej.
  4. Stosunek internautów do różnych form reklamy internetowej.
  5. Systemy dostarczania reklam w serwisach internetowych.
  6. Metody promocji treści w serwisach informacyjnych i ich wykorzystanie na podstawie serwisu tvn24.pl.
  7. Inwestycje koncernu medialnego w media internetowe na przykładzie firmy Ringier Axel Springer Polska.
  8. Przyczyny porażek amerykańskich serwisów informacyjnych ery dotcomów.
  9. Współpraca między działem PR a mediami internetowymi na przykładzie firmy ASUS.

Zapraszam Was do dopisywania w komentarzach własnych propozycji tematów prac licencjackich, magisterskich i doktoranckich. A w czasie pisania, śmiało możecie korzystać z zasobów mojego bloga. Powodzenia!

Odsyłam Was też do wpisu z listą książek na temat dziennikarstwa internetowego.

Dla piszących pracę licencjacką, magisterską lub inżynierską

Komentarze

Wpis o tytule „Propozycje tematów prac dyplomowych związanych z dziennikarstwem internetowym i komunikacją w internecie” został skomentowany jeden raz. Dziękuję!

  1. Edyta

    Witam,

    Robię analizę zawartości wpisów na blogach o tematyce spiskowej. Praca dotyczy Iluminatów w przemyśle muzycznym.
    Ile powinnam mieć przeanalizowanych takich wpisów? Dodam, że jako wpis mam na myśli filmy dokumenatlne zamieszczone w wpisie (max 30 min).

    Pozdrawiam,
    Edyta

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.