Ostatnio otrzymałem od Was wiele pytań związanych z pisaniem pracy dyplomowej. Dotyczą zazwyczaj podobnych kwestii, dlatego postanowiłem, że odpowiedzi będę zamieszczał na blogu. Zacznę od sprawy fundamentalnej – tematu pracy licencjackiej, magisterskiej lub doktoranckiej.
Na poniższej liście zamieściłem kilkadziesiąt propozycji tematów prac dyplomowych, posegregowanych według bardzo umownych kategorii. Stanowią one raczej luźne propozycje niż gotowe pomysły do wykorzystania – traktujcie je jako inspirację i pamiętajcie o tym, że temat pracy powinien zostać skonkretyzowany poprzez określenie celu badawczego. Śmiało zmieniajcie nazwy podanych serwisów, firm i instytucji – to tylko przykłady.
Dziennikarstwo internetowe
- Charakterystyka zawodu dziennikarza internetowego w Polsce.
- Ewolucja zawodu dziennikarza w związku z rozwojem internetu.
- Stan dziennikarstwa internetowego w Polsce na tle Stanów Zjednoczonych.
- Nauczanie dziennikarstwa internetowego w Polsce i w Stanach Zjednoczonych.
- Dziennikarstwo obywatelskie/internetowe w Polsce.
- Analiza wybranych polskich serwisów dziennikarstwa obywatelskiego i próba określenia stopnia zaangażowania internautów w tworzenie informacji.
- Zaangażowanie społeczeństwa w dziennikarstwo obywatelskie w Polsce, Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych.
- Gatunki dziennikarskie w internecie.
- Wykorzystanie multimediów w dziennikarstwie internetowym.
- Analiza językowa wybranych tekstów informacyjnych opublikowanych na portalu Gazeta.pl oraz w Gazecie Wyborczej.
- Analiza strony głównej portalu internetowego na przykładzie Wirtualnej Polski.
- Rozwój mediów internetowych działających w modelu video on demand na przykładzie TVN Player/Onet TV/Iplex itp.
- Pozycja agencji prasowych (informacyjnych) w dobie mediów elektronicznych.
Blogi i blogosfera
- Charakterystyka polskiej blogosfery.
- Stopień profesjonalizacji blogosfery w Polsce i Stanach Zjednoczonych.
- Czynniki profesjonalizacji blogosfery i ich charakterystyka.
- Blogowanie jako sposób na ekspresję własnej osoby – blogi o charakterze osobistym.
- Blogowanie jako forma komunikowania biznesowego.
- Analiza zawartości blogów wybranych, wpływowych polskich publicystów.
- Analiza zawartości wybranych polsko- i anglojęzycznych wideoblogów.
- Czy blogerzy to piąta władza?
- Porównanie wpływu blogerów i profesjonalnych dziennikarzy na kształtowanie opinii publicznej.
- Przyczyny sukcesów wybranych polskich blogerów.
- Wykorzystanie mikroblogów w Polsce i Stanach Zjednoczonych.
Serwisy społecznościowe
- Charakterystyka dostępnych narzędzi social media marketingu.
- Wpływ promocji z wykorzystaniem serwisów społecznościowych na sprzedaż usług oferowanych przez Telekomunikację Polską.
- Budowanie pozytywnego wizerunku firmy/marki z wykorzystaniem serwisów społecznościowych.
- Wykorzystanie Facebooka jako kanału komunikacji z odbiorcami na przykładzie Programu 4 Polskiego Radia.
- Wykorzystanie potencjału serwisów społecznościowych w celu złagodzenia skutków sytuacji kryzysowej.
- Oddźwięk ważnych wydarzeń w serwisach społecznościowych (na przykładzie trzęsienia ziemi na Haiti, wojny w Iraku, katastrofy smoleńskiej, śmierci Jana Pawła II itp.).
- Ewolucja metod komunikacji w internecie w związku z rozwojem serwisów społecznościowych.
Internet a polityka
- Wykorzystanie bloga w komunikowaniu politycznym.
- Wykorzystanie internetu w (prezydenckich, parlamentarnych, samorządowych) kampaniach wyborczych.
- Internet jako medium propagandy politycznej.
- Wpływ społeczności internetowych na kształtowanie prawa w Polsce.
- Rozwój internetu a rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.
- Wykorzystanie serwisów społecznościowych do organizacji protestów w czasie tzw. arabskiej wiosny.
- Afery zapoczątkowane przez blogerów jako dowód ich silnego wpływu na kształtowanie sytuacji politycznej.
- Głosowanie w internecie – koncepcje i przykłady ich wykorzystania.
- Organizacja pracy w redakcji oficjalnej strony rządowej na przykładzie zespołu odpowiedzialnego za witrynę premier.gov.pl.
- Charakterystyka wybranych Biuletynów Informacji Publicznej.
Internet w ujęciu socjologicznym
- Rola mediów internetowych w życiu współczesnych licealistów.
- Charakterystyka wykorzystania mediów przez osoby urodzone w latach ‘70 i ’90.
- Jak często i dlaczego Polacy korzystają z treści dostępnych w modelu „na żądanie”?
- Uczestnictwo internautów w komentowaniu treści w wybranych serwisach informacyjnych.
- Analiza wydźwięku komentarzy zamieszczanych przez internautów na przykładzie komentarzy publikowanych w portalu onet.pl.
- Troska Polaków o ochronę własnej prywatności w internecie.
- Wpływ pornografii dostępnej w internecie na podejście młodzieży do spraw związanych z seksem.
- Ewolucja podejścia Polaków do zakupów w internecie.
- Allegro jako platforma do sprzedaży używanych przedmiotów przez osoby prywatne.
Internet, dziennikarstwo i biznes
- Modele biznesowe mediów elektronicznych.
- Źródła zysków serwisów informacyjnych w Polsce.
- Analiza rynku reklamy internetowej w Polsce oraz porównanie stopnia jego rozwoju do rynku reklamy telewizyjnej.
- Stosunek internautów do różnych form reklamy internetowej.
- Systemy dostarczania reklam w serwisach internetowych.
- Metody promocji treści w serwisach informacyjnych i ich wykorzystanie na podstawie serwisu tvn24.pl.
- Inwestycje koncernu medialnego w media internetowe na przykładzie firmy Ringier Axel Springer Polska.
- Przyczyny porażek amerykańskich serwisów informacyjnych ery dotcomów.
- Współpraca między działem PR a mediami internetowymi na przykładzie firmy ASUS.
Zapraszam Was do dopisywania w komentarzach własnych propozycji tematów prac licencjackich, magisterskich i doktoranckich. A w czasie pisania, śmiało możecie korzystać z zasobów mojego bloga. Powodzenia!
Odsyłam Was też do wpisu z listą książek na temat dziennikarstwa internetowego.
Witam,
Robię analizę zawartości wpisów na blogach o tematyce spiskowej. Praca dotyczy Iluminatów w przemyśle muzycznym.
Ile powinnam mieć przeanalizowanych takich wpisów? Dodam, że jako wpis mam na myśli filmy dokumenatlne zamieszczone w wpisie (max 30 min).
Pozdrawiam,
Edyta