W obrębie portali informacyjnych SEO rządzi się swoimi prawami. Podstawy pozostają te same, co na innych stronach, i najprawdopodobniej przez kilka następnych lat nic się w nich nie zmieni. Jednak aby zbudować skuteczną strategię pozycjonowania portalu informacyjnego, trzeba nadać elementom SEO nowego znaczenia. Jakie są trendy?
To jest gościnny wpis Agnieszki Ścieszki-Bajura
Krótki żywot informacji prasowej – świat SEO da radę
Życie dostarcza tak wielu wydarzeń, że portale informacyjne nie muszą martwić się o content. Gorzej z jego unikalnością i oryginalnością, bowiem informacje o wydarzeniach są dostępne dość szybko na każdym portalu.
Doświadczenie jednak przynosi i będzie przynosiło coraz więcej rozwiązań tego problemu. Już dziś SEO-wcy i content marketingowcy starają się o oryginalność: uzupełniają teksty o dodatkowe treści od siebie, wzbogacają teksty o dodatkowe materiały. To zapewnia w miarę oryginalną treść.
Głównym jednak problemem jest fakt, że szczególnie informacje prasowe i newsy tracą na ważności w zasadzie w ciągu jednego-dwóch dni. Portale publikują newsy codziennie, co prowadzi do przeładowania indeksu stron podstronami, na których ruch organiczny spadł niemal do zera.
Przyszłość będzie przynosiła coraz więcej rozwiązań tego problemu. Na razie zdarza się stosowanie deindeksacji treści, które kompletnie się zdezaktualizowały, a następnie przenoszenie ich do archiwum.
Widać też inną strategię: w miarę możliwości newsy, artykuły i wpisy blogowe tworzone są tak, że zawierają nie tylko informacje z ostatniej chwili i takie, o których wiadomo, że za parę miesięcy nikt już nie będzie nimi zainteresowany. Są rozwijane o nawiązania do ogólnej i względnie trwałej sytuacji, która nie zdezaktualizuje się jeszcze długo.
Dzięki temu zachowany jest element „ponadczasowy” w tekście, i to on będzie miał potencjał na zdobycie ruchu organicznego. Innym widocznym trendem jest przeplatanie treści z ostatniej chwili z bardziej ogólnymi lub tematycznymi publikacjami.
Ta sytuacja raczej nie dotyczy dużych portali prasowych. Te zazwyczaj dbają o wysoki poziom merytoryczny, dlatego czytelnik ma zwykle do wyboru działy, które go interesują, felietony, wywiady oraz kąciki internetowe dla dziennikarzy i publicystów.
Przy tak dużym nakładzie treści, nie ma nawet potrzeby, aby skupiać się na stosowaniu SEO, jakie jest stosowane w przypadku małych stron lub biznesów lokalnych.
Przejrzysta architektura i nawigacja
Trudność w pozycjonowaniu portali informacyjnych paradoksalnie bierze się z ich ciągłego rozwoju i dodawania kolejnych treści. Dlatego architektura i nawigacja strony muszą być wręcz nienaganne. Na tego rodzaju stronach techniczne aspekty SEO schodzą na dalszy plan (wrócę do tej myśli nieco później).
Tutaj priorytetem jest łatwość w nawigacji oraz dostęp do podstron zgodnie z zasadą trzech kliknięć. Dlatego tagi i kategorie muszą być dobrze widoczne oraz zachowywać logikę w podziale i organizacji. Każdy wpis powinien być odpowiednio podpięty i wskazywać czytelnikowi następny tekst do przeczytania.
W ten sposób nie tworzą się tzw. „ślepe uliczki”, które zmuszają czytelnika do powrotu na górę strony bądź użycia znienawidzonego przycisku „cofnij”.
Oczywiście, tam gdzie jest zaawansowany podział strony i wielopoziomowość, zachowanie zasady trzech kliknięć jest prawie niemożliwe. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest użycie zasady… czterech kliknięć.
Jeśli szukane treści są umieszczone o pięć kliknięć od strony głównej, warto zastanowić się nad reorganizacją struktury oraz umieszczeniu nawigacji bocznej lub dodatkowej. W przypadku sześciu kliknięć cała strona przestaje mieć sens.
Zdaje sobie z tego sprawę coraz więcej specjalistów ds. SEO zatrudnionych przy optymalizacjach portali informacyjnych. Trend będzie się umacniał.
Coraz większe znaczenie optymalizacji strony dla szybszego indeksowania
Boty podążają tą samą drogą, co użytkownik. Dlatego organizacja struktury i nawigacji strony jest niezwykle ważną kwestią, bowiem pomaga w jej poprawnym indeksowaniu oraz zrozumieniu treści przez boty. Portale informacyjne oraz obszerne blogi są tak naprawdę „nieporęczne” dla robota indeksującego przez nadmiar treści oraz jego ograniczenia.
Dlatego tego typu strony są wolniej indeksowane, często też po prostu niekompletnie. Robot indeksujący w takiej sytuacji potrzebuje więcej czasu, aby poznać stronę. Jednym z trendów jest i będzie stosowanie coraz sprytniejszych zabiegów SEO, które pozwalają ten proces przyśpieszyć.
Obecnie częstą praktyką jest generowanie mapy strony, która zawiera nie więcej niż 1000 adresów URL. Jeśli liczba artykułów w serwisie czy blogu i struktura nawigacji wymagają więcej URL-i, wtedy tworzy się oddzielne mapy. Łączna ich liczba nie powinna jednak przekraczać 50 000.
Wspomniane mapy powinny być aktualizowane za każdym razem, gdy publikowane są nowe treści. Do tego sama częstotliwość publikacji będzie miała ogromny wpływ na indeksacje strony. Im mniej tym lepiej, jednak w przypadku serwisów prasowych najczęściej tak się nie da. Chcąc zindeksować 40 czy 60 nowych podstron dziennie, warto będzie rozważyć zatrudnienie administratora do tego zadania.
Oczywiście proces indeksacji i odwiedzin botów nie byłby w pełni poprawny bez odpowiednich dyrektyw zabezpieczeń i regulacji ruchu. Jednym z pojawiających się trendów jest coraz lepsze wykorzystanie robots.txt. Odpowiednie dyrektywy zabezpieczeń blokują dostęp „złym” botom, które jedynie marnują cenne kilobajty i spowalniają stronę.
Mobilność ponad wszystko
Użyteczność mobilna dla witryn z wiadomościami jest najważniejsza, bowiem większość ludzi korzysta z serwisów prasowych (ale nie tylko!) za pomocą smartfonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Witryna powinna być co najmniej responsywna, czyli móc dopasowywać się do rozmiaru ekranu urządzenia używanego przez przeglądającego.
Jednym z zauważalnych trendów jest korzystanie z Accelerated Mobile Pages (AMP), rodzaju technologii publikowania, która usuwa formatowanie i sprawia, że strony ładują się bardzo szybko dla użytkowników mobilnych.
Oznaczniki strony i media społecznościowe
Powoli, lecz wyraźnie zaznaczającym się trendem jest używanie przez portale informacyjne oraz blogi Schema.org. Projekt ten, choć uznawany za nieukończony, od 8 lat działa bardzo sprawnie i pomaga robotom w indeksacji oraz pozycjonowaniu. A użytkownikom oferuje kolorowe wyniki wyszukań w postaci opinii, zdjęć oraz karuzeli artykułów.
Media społecznościowe natomiast zwiększają zasięg i widoczność portali informacyjnych i blogów (o innych metodach promocji serwisu informacyjnego przeczytacie w jednym z poprzednich wpisów). Ich zadaniem jest skierowanie ruchu na stronę, gdzie dobrze zaprojektowane UX ma za zadanie przytrzymać użytkownika jak najdłużej. Trend ten jest w ostatnich latach coraz bardziej widoczny, a rola mediów społecznościowych jest coraz większa.
SEO pomaga zdobywać ruch oraz wspiera cele portali, sięgając po coraz efektywniejsze środki. Popularność zdobyły urządzenia mobilne jako główne media, za pomocą których czyta się portale; urosły w siłę i nadal rosną social media, ewoluuje też sama wyszukiwarka Google (która stara się przejąć cześć ruchu, np. poprzez wyświetlanie dłuższych odpowiedzi na zapytania w nią wpisywane, co zniechęca do przechodzenia na stronę). SEO po prostu dostosowuje się do potrzeb, a metody działań mogą być całkiem efektywne.