Typologia blogów – część 10. Fotoblogi, podcasty i vlogi

Ikona wpisu:: Typologia blogów – część 10. Fotoblogi, podcasty i vlogi
2 komentarze

„Ty robisz pstryk, my robimy resztę” – takim mniej więcej hasłem reklamowym jeden z czołowych producentów sprzętu fotograficznego promował swoje aparaty w czasach, gdy zdjęcia wywoływano, przez co fotografowanie było zajęciem dość kosztownym. Dziś, gdy każdy z nas ma przy sobie przynajmniej jeden aparat fotograficzny (wbudowany w komórkę) w cenie są rozwiązania, które po zrobieniu „pstryk” pomogą opublikować zdjęcie w internecie. Jak się okazało, świetnie do tego celu nadają się blogi.

Na tym jednak nie koniec. Systemy blogowe cały czas ewoluują i od kilku lat ułatwiają nie tylko publikowanie fotografii, ale także nagrań wideo i audio. Dzięki temu internauci wyposażeni w kamerę i/lub mikrofon i mający coś do powiedzenia mogą dzielić się swoimi przemyśleniami, bawić i uczyć… A wszystko to opublikowane jest na jednej stronie, czasem zupełnie niezwiązanej z serwisami podobnymi do YouTube’a, i opatrzone konkretną datą.

Fotoblogi – więcej niż albumy rodzinne

Zacznijmy od definicji. W końcu to wpis w ramach cyklu typologicznego…

Blogi fotograficzne, zazwyczaj określane jako fotoblogi lub photoblogi, zawierają zdjęcia ułożone od najnowszego do najstarszego. Z fotoblogiem mamy do czynienia wtedy, kiedy fotografia zastępuje tekst albo część tekstu, czy też ewentualnie oba typy narracji występują obok siebie, lecz większy nacisk jest położony na warstwę wizualną. W praktyce większość fotoblogów oprócz zdjęć zawiera również tekst. W mojej ocenie w określeniu tego, czy danego bloga można uznać za fotobloga, ważniejszy od procentowego udziału zdjęć w ogóle zawartości, jest stosunek blogera: czy sam określa on prowadzoną przez siebie stronę za internetowy dziennik fotograficzny.

Czasem blogi fotograficzne dokumentują codzienne życie autora i ludzi go otaczających; stanowią także formę ekspresji dla osób interesujących się fotografią – w internecie można znaleźć fotoblogi o artystycznych walorach, a prezentowane na nich zdjęcia wykraczają poza ramy „albumu rodzinnego w wersji online”.

W połowie lat 90, wraz z rozwojem tzw. prywatnych stron internetowych, pojawiły się pierwsze witryny o formie zbliżonej do fotoblogów. Jednak z blogami fotograficznymi sensu stricto mamy do czynienia od momentu, gdy w sieci powstały CMS-y (systemy zarządzania treścią) i platformy blogowe umożliwiające bezproblemowe publikowania zdjęć w internecie. W efekcie photoblogging – „ruch” fotoblogerów – przybrał na sile na początku XXI wieku.

W tym samym czasie popularność zdobyły internetowe galerie zdjęć – nie należy ich jednak mylić z fotoblogami. Między oboma kategoriami stron internetowych występują istotne różnice, najważniejsza dotyczy sposobu uporządkowania zawartości. W przypadku fotoblogów podział ze względu na datę dodania zdjęcia ma charakter zasadniczy; po wejściu na bloga fotograficznego zazwyczaj widzimy najnowsze zdjęcie, nie zaś strukturę kategorii. W fotoblogach znacznie częściej niż w galeriach online występuje możliwość opublikowania komentarza; występuje także blogroll oraz zakładka z informacjami o autorze.

Przykładowe fotoblogi:

Blogi w formie podcastów audio

Wraz ze wzrostem dostępności szerokopasmowego dostępu do internetu oraz – co za tym idzie – średniej przepustowości łącz internetowych, rosło zainteresowanie wykorzystaniem globalnej sieci w celu transmisji dźwięku i obrazu wideo. Także blogerzy zaczęli sięgać po inne środki wyrazu: zamiast tekstu i grafiki treść coraz częściej dystrybuowana jest w postaci nagrań audio oraz klipów wideo.

Z przesyłaniem materiałów multimedialnych wiąże się m.in. pojęcie podcastu. Podcast to seria multimedialnych plików, zarówno audio i wideo, które wydawane są w odcinkach – do ich pobierania często wykorzystywane są m.in. kanały RSS, dostarczające informacji o kolejnych wydaniach. Choć podcasty wykorzystywane są także przez tradycyjne media internetowe (niektóre audycje BBC dostępne są także w formie podcastu, dzięki czemu mogą zostać odsłuchane o dowolnej porze), moim zdaniem ich przyszłość wiąże się w dużej mierze ze wzrostem multimedialności blogosfery.

Blogi, których zawartość stanowią przede wszystkim nagrania audio, określa się jako audiologi lub blogi w formie podcastów audio (a czasem po prostu jako podcast). Ich autorzy, wykorzystując zazwyczaj amatorski sprzęt, nagrywają swoje przemyślenia, dowcipy lub praktyczne informacje na dany temat, a następnie publikują je na blogu (najczęściej w formacie mp3). Czasem towarzyszy im muzyka, a na blogach artystycznych prowadzonych przez wokalistów i zespoły muzyczne, muzyka może stanowić wyłączną zawartość nagrania. Każde nagrania znajduje się w osobnym wpisie, a na stronie ułożone są one według daty publikacji (malejąco).

Blogi wideo – ku uciesze i nie tylko

Gdy trafimy na bloga, którego zawartość stanowią głównie materiały wideo, w odniesieniu do niego możemy użyć nazwy vlog lub blog wideo. Warto zaznaczyć, że o ile blogi audio zawierają głównie autorskie treści, vlogi często prezentują znalezione w sieci ciekawe lub zabawne filmy. Dzieje się tak, ponieważ wyspecjalizowane serwisy do publikacji filmów  udostępniają kod umożliwiającą błyskawiczną publikację filmu (wraz z odtwarzaczem multimedialnym) na dowolnej stronie www (tzw. osadzenie – embedded). Niemniej istnieją także autorskie blogi wideo – zazwyczaj zamieszczane na nich filmy prezentują autora mówiącego na wybrany przez siebie temat (przykładem może być blog Lekkostronniczy.tv – przy okazji polecam wpis na temat autorów). Z vlogów korzystają także różnego rodzaju artyści oraz eksperci – dzięki zastosowaniu techniki wideo łatwiej jest im zaprezentować swoje dokonania i/lub podzielić się swoją wiedzą.


Jeden z odcinków vloga, w którym jego autor oprowadza po swoim mieszkaniu – zanotował ponad 350 tys. wyświetleń.

Piotr Karwatka uważa, że blogi wideo są najbardziej nowoczesną kontynuacją fenomenu blogów (firmowych), który rozwija się od 2004 roku. Coś w tym jest, choć ja odniósłbym to stwierdzenie do blogów w ogóle, a nie tylko do internetowych dzienników sygnowanych logo jakiejś firmy…

Powiem więcej. Uważam, że zarówno vlogi, jak i blogi audio, będą zdobywać coraz większą popularność, mimo pewnych technicznych trudności związanych z ich prowadzeniem. Wśród internautów, zwłaszcza młodych, materiały multimedialne cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem – dostarczają wiedzę w przystępnej, często skondensowanej formie; wpływ na ten stan rzeczy może mieć także przyzwyczajenie do telewizji.

Typologia, rodzaje, typy blogów

Komentarze

Wpis zatytułowany „Typologia blogów – część 10. Fotoblogi, podcasty i vlogi” został skomentowany 2 razy. Dzięki!

  1. Dzisiaj podcasty rzadziej są publikowane na blogach z możliwością pobrania, natomiast dosyć często n.p. na youtubie, gdzie jest tylko audio bez wideo.

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.