Typologia blogów – część 5. Blogi publicystyczne i blogi polityków

Ikona wpisu:: Typologia blogów – część 5. Blogi publicystyczne i blogi polityków
1 komentarz

Nie odkryję Ameryki stwierdzeniem, że blogi są nie tylko źródłem informacji – kreują także opinie. Towarzyszą temu różne cele – niektórzy blogerzy chcą po prostu zaprezentować swoje stanowisko, inni w ten sposób chcą zyskiwać przychylność dla reprezentowanych przez siebie poglądów i środowisk. Szczególną, interesowną grupę „blogowych publicystów” stanowią politycy…

Niektórzy badacze nowych mediów blogów publicystycznych i blogów polityków nie traktują jako osobnych grup. Moim zdaniem należy jednak wprowadzić jasny podział między nimi, gdyż – mimo wielu zbieżnych cech – różni je cel. Blogi publicystyczne prowadzone są przez osoby niezwiązane zawodowo z polityką i mimo nierzadko bardzo jednoznacznej orientacji ich celem nie jest utrzymanie (lub zdobycie) poparcia politycznego dla własnej osoby lub swojego ugrupowania politycznego.

Blogowanie polityczne w Stanach Zjednoczonych

Uważa się, że wzrost znaczenia blogów polityków nastąpił  w 2003 roku, w związku z kampanią prezydencką w Stanach Zjednoczonych. Ten rodzaj strony internetowej był chętnie wykorzystywany przez dwóch kandydatów ubiegających się o nominację z ramienia Demokratów: Wesleya Clarka oraz Howarda Deana (Joe Trippi nadzorujący kampanię Deana uczynił internet głównym narzędziem promocji; nie wystarczyło to jednak do zwycięstwa w prawyborach). W czasie bezpośredniej kampanii swoje blogi prowadzili zarówno John Kerry, jak i George W. Bush.

Potwierdzeniem dużego znaczenia bloga jako środka komunikacji politycznej są wyniki nieformalnych badań przeprowadzonych przez Williama P. Everlanda Juniora oraz Ivana Dylko. W najważniejszych amerykańskich tytułach prasowych znaleźli oni 175 artykułów zawierających w tytule lub lidzie (akapicie wprowadzającym) słowo „blog” lub „weblog”. To właśnie media tradycyjne w dużej mierze przyczyniły się do popularności blogów – można jednak założyć, że nie było to przypadkowe, gdyż blogi bywały wykorzystywane do ujawnienia istotnych informacji. Nieco inaczej ten trend komentuje Scott Rosenberg. Jego zdaniem:

Ograniczeni czasowo reporterzy i redaktorzy w newsroomach cierpiących na niedobór pracowników i środków coraz częściej szukają w blogach pomysłów i podpowiedzi.

Blogi polityków w Polsce

Sytuacja podobnie wyglądała w naszym kraju, przy czym w Polsce zakładanie blogów przez polityków stało się popularne znacznie później. Do najpopularniejszych weblogów prowadzonych przez polskich parlamentarzystów należy strona redagowana przez Janusza Palikota – Poletko Pana P. (wcześniej: palikot.blog.onet.pl, obecnie: januszpalikot.natemat.pl). Wśród polityków będących jednocześnie znanymi blogerami są także: Janusz Korwin-Mikke, Stefan Niesiołowski (choć ostatnio pisuje rzadko) oraz Marek Migalski. 24 marca 2010 roku do grona blogerów dołączył nawet Andrzej Lepper, szybko zyskując niemałą popularność.

Przełomowym okresem dla znaczenia blogów polityków może być rok 2010. Krótka, a więc intensywna kampania prezydencka zachęca polityków ubiegających się o najwyższy urząd w Polsce do sięgania po nowe rozwiązania. Jedynie w internecie można bowiem „uścisnąć dłonie” setek tysięcy internautów w krótkim czasie, bazując na bezpośredniej, nierzadko interaktywnej komunikacji.

Coraz większą popularnością cieszą się mikroblogi – kandydaci na prezydenta mieli ich nawet kilka (rozmach kampanii internetowej pozwalał domniemywać, że nie zawsze były one prowadzone bezpośrednio przez polityków, ile przez ich sztaby wyborcze). Warto wspomnieć tu o mikroblogach:

  • Bronisława Komorowskiego (w serwisach Twitter oraz Blip – obecnie oba są martwe)
  • czy Andrzeja Olechowskiego (blogi prowadzone w serwisach Twitter, Blip oraz Flaker zostały usunięte).

Ważnym wydarzeniem dla rozwoju polskiej blogosfery politycznej było także udzielenie przez Jarosława Kaczyńskiego pierwszego wywiadu po tragicznej śmierci swego brata – został on opublikowany 13 maja 2010 r. w serwisie blogowym Salon24.pl.

Jak wspomniałem, blogi polityków stanowią cenne, coraz popularniejsze źródło informacji dla mediów tradycyjnych. Ba, zdarza się, że nawet krótkie wpisy z mikrobloga są przywoływane w programach informacyjnych, o ile zawierają cenną lub kontrowersyjną myśl. Na blogi polityków sięgają także blogerzy-publicyści, poszukujący tematów, które mogliby opisać na swoich stronach. Są cenne także dla wyborców, którzy świadomie chcą uczestniczyć w procesach demokratycznych. Analiza treści blogów polityków w dłuższym okresie pozwala wyrobić sobie zdanie nie tyle o programie partii, co o poglądach danego jej reprezentanta (zobacz wpis o blogowaniu polityków).

Publicyści-amatorzy – popularni niczym dziennikarze pracujący na stanowisku „znany publicysta w ogólnopolskim dzienniku”

Dużą popularnością cieszą się także blogi publicystyczne, poruszające tematy polityczne. Zawierają one zestawienie treści dostępnych w mediach oraz komentarze dotyczące bieżących wydarzeń. Popularność zyskały po zamachu terrorystycznym z 11 września oraz w czasie wojny w Iraku. To w tamtym okresie powstał blog Salama Paxa, który uważany był za jedno z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji na temat sytuacji w Iraku.

W Polsce jednym z najpopularniejszych blogów tego typu była strona prowadzona przez Katarynę. Swojego bloga prowadzi od 30 września 2004 rokudo dziś, choć w wyniku konfliktu z Andrzejem Czumą oraz Dziennikiem, który chciał ujawnić jej tożsamość, zapowiadała zaprzestanie blogowania. Kataryna zyskała w internecie duży autorytet, a dziennikarze, którzy znali ją osobiście, odwoływali się do jej przemyśleń i przeprowadzali z nią wywiady. Odnośnik do jej bloga umieszczany był na stronie głównej portalu Gazeta.pl. Na temat Kataryny, w wywiadzie z Igorem Janke, wypowiedział się Jarosław Kaczyński (część 1, część 2):

Podobno są blogerzy, jak np. słynna Kataryna, co do której tożsamości, a nawet tożsamości socjologicznej są spory, która robi to znakomicie.

Dziś blogi (czy to o charakterze informacyjnym, czy – częściej – publicystycznym) są integralną częścią wielu mediów internetowych oraz serwisów internetowych gazet, stacji radiowych i telewizji. Pionierem w tym względzie były takie serwisy, jak MSNBC (Stany Zjednoczone, prowadzony przez stację NBC oraz firmę Microsoft) czy Guardian Unlimited (Wielka Brytania). Także w Polsce blogi są nieodłączną częścią portali informacyjnych. Tego typu dział można znaleźć m.in. w serwisach rp.pl (jego właścicielem jest wydawca Rzeczpospolitej) czy polskatimes.pl (wydawany przez spółkę Polskapresse).

Na dziś to tyle :) Zapraszam do komentowania i ponownych odwiedzin, bo kolejna część cyklu już wkrótce!

Typologia, rodzaje, typy blogów

Komentarze

Wpis o tytule „Typologia blogów – część 5. Blogi publicystyczne i blogi polityków” został skomentowany jeden raz. Dziękuję!

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.