Skąd brać pomysły na artykuły, wpisy blogowe i innego rodzaju treści?

Ikona wpisu:: Skąd brać pomysły na artykuły, wpisy blogowe i innego rodzaju treści?
3 komentarze

W życiu każdego dziennikarza i blogera nadchodzi moment, w którym pomysły na nowe, wzbudzające zainteresowanie czytelników treści nie przychodzą tak łatwo. Rozpoczynając pracę w nowym serwisie bądź tuż po założeniu własnego bloga mamy głowę pełną koncepcji. Z czasem jednak zauważamy, że pewne idee się nie sprawdziły, a entuzjazm stopniowo zastępuje zmęczenie/wypalenie.

Sam doświadczyłem takiego okresu, w którym intensywnie musiałem szukać inspiracji. Na blogu poruszyłem sporo kwestii związanych z redagowaniem treści i w pewnym momencie zbliżyłem się do ściany – okazywało się, że temat, który chciałem poruszyć, został już przeze mnie omówiony lub podejrzewałem, że nie zainteresuje on czytelników. Te trudności stanowiły dla mnie świetną lekcję, a w niniejszym wpisie podzielę się z Wami kilkoma wnioskami.

Kryzys związany z brakiem pomysłów na nowe treści dotyczy zwłaszcza tych autorów, którzy w swojej pracy nie zajmują się bieżącymi wydarzeniami. Dla autorów newsów niemal niewyczerpalnym źródłem inspiracji jest to, co dzieje się na świecie. Jednak i oni narażeni są na wypalenie, zwłaszcza gdy ich praca nie przynosi oczekiwanych efektów  – i oni zyskają na dalszej lekturze…

Analizujcie trendy

Serwisy społecznościowe dały nam niesamowitą możliwość dzielenia się informacjami i prezentowania emocji związanych z nimi. Umiejętnie wykorzystane mogą stanowić kopalnię wiedzy na temat zagadnień, które w danym okresie zaprzątają umysły internautów. Możecie monitorować je samodzielnie, choćby gruntownie przeglądając tablice swoich znajomych (najlepiej, by odpowiadali oni profilowi członków grupy docelowej). Do Waszych usług są także narzędzia do monitoringu serwisów Web 2.0. Jest ich naprawdę sporo, dlatego zachęcam Was do samodzielnych poszukiwań. Przykładowe to:

Wiedzę dotyczącą bieżących trendów można czerpać także z baz danych wyszukiwarek. Usługi takie jak Google Trends czy Yahoo! Buzz Index pomogą Wam w monitorowaniu najczęściej wpisywanych fraz. Na nieco innej zasadzie zasadzie (monitorowanie ruchu) działa usługa firmy Alexa – What’s Hot. Niestety, wymienione narzędzie sprawdzą się przede wszystkim dla fraz anglojęzycznych – mogą jednak stanowić cenny punkt odniesienia.

Słuchajcie czytelników

Czytelnicy są bardzo cennym źródłem informacji na temat dotąd opublikowanych treści. Zapytani często chętnie dzielą się także swoimi oczekiwaniami co do kolejnych tekstów. Jak można zachęcić ich do dyskusji? Na przykład publikując tekst, w którym zawarte są wstępne koncepcje (jako źródło inspiracji dla odbiorców); koniecznie dołączcie do niego prośbę o opinie i zgłaszanie własnych pomysłów. Dobrym narzędziem jest także strona fanowska, na której można stworzyć ankietę lub poprosić o komentarze.

A jeżeli redagowana przez Was strona nie ma jeszcze dostatecznie licznego grona odbiorców? Warto usiąść z przyjaciółmi przy kawie i urządzić burzę mózgów. Od pomysłu do pomysłu być może dojdziecie do jakiegoś ciekawego problemu, który dotąd nie został dostatecznie dobrze opracowany.

Podążajcie za liderami i konkurentami

Cennym źródłem inspiracji są eksperci w danej dziedzinie. Warto śledzić to, co zamieszczają na swoich blogach, a także w serwisach społecznościowych (pamiętacie o możliwości subskrypcji wpisów zamieszczanych na Facebooku oraz o funkcji śledzenia postów na Twitterze). W zależności od tematu, w jakim się specjalizujecie, być może dobrym pomysłem jest poszerzenie kręgu subskrybowanych osób o autorów z zagranicy.

Być może zaskoczę Was tym stwierdzeniem, ale bardzo dobrą i częstą praktyką w profesjonalnych mediach jest monitorowanie poczynań bezpośredniej konkurencji. Dlaczego warto tak robić? By nie podejmować dokładnie tych samych tematów lub by przygotować lepszy tekst, jeżeli w materiale konkurencji są jakieś braki lub macie inny punkt widzenia na daną sprawę. Nie czarujmy się. W internecie poruszonych jest minimum 99% tematów, o których pomyślicie. Nie znaczy to, że nie możecie wnieść do nich czegoś nowego.

Powodzenia!

PS Jak zawsze jestem otwarty na Wasze sugestie co do tematów, jakie powinienem poruszyć na moim blogu :)

Komentarze

Wpis zatytułowany „Skąd brać pomysły na artykuły, wpisy blogowe i innego rodzaju treści?” został skomentowany 3 razy. Dzięki!

  1. luk

    Dziękuje za artykuł, który podsunął mi wiele pomysłów, na dalsze moją ‚twórczość” w internecie

  2. dobry wpis tez często się na dtym zastanawiałem :) a myslisz że outsorcing artykułow na bloga to dobry pomysł ? moze napisz cos o tym

    • Wszystko zależy od szczegółów… ;) Rozważę ten pomysł i może kiedyś podejmę temat outsource’owania pisania treści – póki co mam baaardzo dużo na głowie i wybitny deficyt czasu. Dzięki za komentarz!

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.