Rodzaje reklam internetowych (display’owych)

Ikona wpisu:: Rodzaje reklam internetowych (display’owych)
0 komentarzy

W sieci można spotkać naprawdę wiele różnorakich rodzajów reklam internetowych. Dzielą się one nie tylko na denerwujące i bardzo denerwujące (:)), ale również na reklamy statyczne i animowane, „stałe” (znajdujące się zawsze w tym samym miejscu) i uruchamiane na warstwie (znajdujące się „nad” stroną i/lub podążające za użytkownikiem).

Znajomość dostępnych form reklamowych jest niebywale ważna – reklamodawcom pomaga lepiej zrealizować założone cele, a wydawcom: przekonać kolejnych klientów i zwiększyć stopień monetyzacji (modne słowo :)) przestrzeni reklamowej.

Nie ma sensu opisywanie każdego z typów kreacji z osobna. Powstałby bowiem elaborat, który w dużej mierze zawierałby w kółko te same stwierdzenia. Wiele z reklam różni się wyłącznie rozmiarem, który oczywiście wpływa na skuteczność kampanii i determinuje umiejscowienie reklamy. Jednak tych czynników nie ma sensu brać pod uwagę przy opisywaniu form reklamy – ciężko bowiem o dokonanie sensownej generalizacji.

Z funkcjonalnego punktu widzenia najbardziej zasadny wydaje się podział na:

  • Reklamy „stałe”,
  • Reklamy uruchamiane na warstwie,
  • Reklamy uruchomiane w osobnym oknie przeglądarki.
Rodzaje reklam internetowych

Najważniejsze reklamy „stałe”

Do grona reklam „stałych”/umieszczonych na stałe – czyli takich, które nie zmieniają swojej pozycji oraz w żaden sposób nie zakrywają treści – zaliczamy:

  • Banner (468×60 px);
  • Billboard (750×100 px);
  • Leaderboard (amerykański odpowiednik billboardu; 728×90 px);
  • Double billboard (750×200 px);
  • Triple billboard (750×300 px);
  • Medium rectangle (300×250 px);
  • Skyscraper (120×600 px);
  • Wide skyscraper (160×600 px).

Najważniejsze reklamy uruchamiane na warstwie

Skąd ta dziwna nazwa? Wyobraźmy sobie, że strona – jak cebula i ogry – ma warstwy. Treść znajduje się na jednej warstwie, dolnej (używam tu dużego uproszczenia), a na drugiej, górnej – znajdują się reklamy, np.:

  • Brandmark (zazwyczaj maksymalnie 400×400 px);
  • Toplayer (zazwyczaj maksymalnie 400×400 px);
  • Interstitial (zakrywa cały obszar strony www);
  • Scroll billboard (750×100 px; zazwyczaj znajduje się tam, gdzie billboard, jednak w wyniku przewijania strony „wyskakuje” ze swojego miejsca i podąża za użytkownikiem);
  • Expand billboard (początkowo 750×100 px, a po rozwinięciu: 750×300 px; czasem w wyniku rozwinięcia treść przesuwa się na dół – wówczas byłaby to reklama „stała”);
  • Expand double billboard (początkowo 750×200 px, a po rozwinięciu: 750×400 px; sprawa zwiększenia obszaru reklamy wygląda analogicznie, jak w przypadku expand billboardu).

Reklamy uruchamiane na warstwie powinny posiadać przycisk zamknięcia i/lub znikać po określonym czasie. Tworząc je w sposób szczególny należy pamiętać o dobrych praktykach związanych z reklamą internetową – należą one bowiem do tych najbardziej denerwujących.

Reklamy uruchamiane w osobnym oknie przeglądarki

Niegdyś te reklamy były bardzo popularne i gwarantowały wysoką skuteczność. Jednak w wyniku wprowadzenia mechanizmów chroniących przed wyskakiwaniem niech chcianych okienek straciły na znaczeniu. Do najważniejszych reklam tego typu należą:

  • Pop-up – okno z reklamą otwiera się nad aktywnym oknem przeglądarki;
  • Pop-under – okno z reklamą (zazwyczaj większe niż w przypadku pop-upa) otwiera się pod aktywnym oknem przeglądarki.

Inne formy reklam

Czasem reklamodawcy decydują się na zwiększenie skuteczności kampanii poprzez wprowadzenie niestandardowych form reklamowych. Przykładem może być background – „nieklikalna” forma reklamy w postaci zmodyfikowanego tła strony, zazwyczaj umieszczana w celu zwiększenia poziomu zapamiętania marki. W rzeczywistości może to być powtarzające się logo firmy bądź grafika zwiększająca obszar reklamy „stałej” (background stanowi dla niej tło).

Przykładowe rozmieszczenie reklam

Rodzaje reklamy zazwyczaj bezpośrednio determinują ich rozmieszczenie. Oto, jak reklamy rozmieszczone są na PC Centre:

Gdzie szukać specyfikacji?

Organizacją, która odpowiada m.in. za standaryzację rynku reklamy internetowej jest Interactive Advertising Bureau (IAB). Warto podkreślić, że działa ona również w Polsce i zrzesza wiele firm z naszego regionu.

Zapraszam Was do zapoznania się z polskimi i amerykańskimi normami dotyczącymi reklam internetowych – w dużym stopniu są one do siebie zbliżone.

Warto także zapytać o specyfikację przedstawiciela domu mediowego lub (bezpośrednio) medium, któremu chcesz zlecić przeprowadzenie kampanii. Standard IAB to tylko propozycja – wiele firm wprowadza pewne zmiany.

Reklama internetowa

Komentarze

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.