Optymalizacja tekstów pod kątem wyszukiwarek

Ikona wpisu:: Optymalizacja tekstów pod kątem wyszukiwarek
4 komentarze

Dziennikarstwo przeobraża się dynamicznie, zwłaszcza teraz. Wielość mediów internetowych sprawia, że o odbiorcę trzeba zabiegać coraz bardziej wyszukanymi metodami. Publikatorzy muszą wyszukiwać miejsca w sieci, w których potencjalni czytelnicy spędzają czas – odniosą sukces tym większy, im lepiej uda się im opanować zdolność dostarczania odpowiedniej treści we właściwym czasie. Dlatego wielu dziennikarzy internetowych chce pozyskiwać czytelników poprzez… wyszukiwarki!

Korzystamy z wyszukiwarek internetowych wtedy, gdy poszukujemy informacji na konkretny temat, nurtujący nas w danej chwili. Ciężko o bardziej zaangażowanego czytelnika niż tego, który poszukuje rozwiązania jakiegoś problemu. Ta chwila zetknięcia internauty z serwisem znalezionym poprzez wyszukiwarkę to duża szansa dla obu stron – użytkownik internetu może znaleźć poszukiwaną odpowiedź, wydawca z kolei – co jest niestety rzadsze z uwagi na tendencję do „skanowania” internetu przez jego użytkowników – stałego czytelnika.

Warto zadać sobie trud i podjąć kilka kroków, by pozyskiwać więcej czytelników, w przypadku których źródłem odwiedzin będzie wyszukiwarka internetowa. W niniejszym wpisie skupię się na zasadach związanych z redakcją treści. Jednak to nie wszystko – należy także poruszyć tematy związane z optymalizacją strony www pod kątem wyszukiwarek (jej struktury i kodu), czym zajmę się w osobnym wpisie.

Jak działają wyszukiwarki?

By odnieść sukces w biznesie (a nawet w małżeństwie :)), trzeba poznać swojego partnera. Nie inaczej jest w przypadku wyszukiwarek – znajomość zasad ich działania umożliwia znacznie lepsze wykorzystanie drzemiącego w nich potencjału, a w efekcie – pozwala przyciągnąć więcej czytelników.

Treść to pępek internetowego świata, wokół którego kręcą się wszyscy internauci. Wyszukiwarki przemierzają zasoby internetu skanując wszystko, do czego są w stanie dotrzeć. W specjalnych bazach danych zapisują różnego rodzaju treści, o ile oczywiście ich autorzy wyrazili na to zgodę (w jednym z kolejnych wpisów związanych z tym zagadnieniem opiszę, jak wyszukiwarkom zablokować dostęp do danych). Informacje, które roboty wyszukiwarek znajdują na stronach www, można uznać za pożywienie, które trafia do układu pokarmowego (na serwery wyszukiwarki), tam jest poddawane błyskawicznemu trawieniu (czemuś w rodzaju ekstrakcji informacji) i następnie – to, co najlepsze – wydalane jest w postaci danych udostępnianych na stronie internetowej wyszukiwarki.

Słowa kluczowe kluczem do sławy?

Z punktu widzenia autora strony najistotniejszy jest moment analizy treści (trawienia) – w dużej mierze od tego, ile „wartości odżywczych” znajduje się w dostarczonym pożywieniu, zależy to, jak wysoko znajdziemy się w wynikach wyszukiwaniach. Wartościami odżywczymi są… słowa kluczowe, a więc frazy związane z podjętym zagadnieniem. W ten sposób dochodzimy do następującego wniosku: tekst zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek to taki, który zawiera odpowiednio dobrane słowa kluczowe.

Przykłady słów kluczowych:

Słowa kluczowe dla testu karty graficznej AMD/ATI Radeon HD 5770: Radeon HD 5770 test, Radeon HD 5770 recenzja, Radeon HD 5770 wyniki testów, test Radeona 5770, recenzja Radeona 5770, wyniki testów Radeona HD 5770, Asus Radeon HD 5770, Radeon HD 5770 3DMark, Radeon HD 5770, HD 5770 porównanie, HD 5770 ranking…

Słowa kluczowe dla informacji na temat możliwości wydostania się Polaków z Libii, w związku z trwającą tam wojną domową: ewakuacja Polaków z Libii, jak wyjechać z Libii, Libia ewakuacja Polaków, Libia organizacja wyjazdów, Libia sytuacja Polaków, Libia sytuacja na lotniskach, wojna domowa w Libii, informacje o wojnie domowej w Libii, zamieszki w Libii, wojna w Libii…

Słowa kluczowe dla poradnika o tematyce SEO: optymalizacja treści pod katem wyszukiwarek, pisanie tekstów SEO, testy SEO, Search Engine Optimization, jak pisać teksty dla wyszukiwarek, jak pisać teksty SEO, jak opracowywać treści dla Google…

Jednak żebyśmy się dobrze rozumieli… Nie chodzi mi o to, by powyższe słowa kluczowe stosować w sposób bezpośredni – w takiej postaci mogą one wystąpić co najwyżej w znaczniku META keywords, niewidocznym dla zwykłych internautów. (Znaczniki META stosowane są do opisu zawartości, umieszczane są sekcji HEAD w kodzie strony.) Należy pamiętać, że teksty przygotowujemy z myślą o ludziach, a nie robotach – stosowane w nich frazy kluczowe powinny być odpowiednio odmienione; powinny pasować do kontekstu, a więc mogą być rozdzielone innymi słowami.

Treść danej podstrony nie może być przesycona słowami kluczowymi, ponieważ robot wyszukiwarki może uznać to za spam i obniżyć punktację danej podstrony. Jest wiele hipotez związanych z tym, z jaką częstotliwością mogą występować słowa kluczowe. Nie przytoczę żadnej, bo nie ma to większego sensu – należy po prostu stosować umiar i pamiętać, do kogo tak naprawdę kierujemy tekst.

Warto także analizować trendy związane ze słowami kluczowymi. W internecie jest wiele narzędzi, które badają popularność fraz stosowanych w wyszukiwarkach. Ja korzystam z Google Keyword Tool.

Linki, czyli głosy na Twoją stronę

Autorzy wyszukiwarki Google wychodzą z założenia, że jeżeli treść jest wartościowa, to inni chętnie będą do niej linkowali. Innymi słowy, im więcej stron internetowych „odda głos” na Twoją witrynę poprzez zamieszczenie odnośnika do niej, tym większa szansa, że Twoja strona znajdzie się wysoko wśród wyników wyszukiwania. Nie bez znaczenia jest jednak ranga stron, które zawierają odnośniki – określa ją współczynnik Page Rank (który stopniowo traci na znaczeniu, ale to temat na osobny wpis).

Kiedyś to linki miały decydujący wpływ na wysokość pozycji – dziś szala się przechyliła i znacznie większą rolę odgrywa treść, zwłaszcza unikalna oraz o wysokim poziomie merytorycznym. (Poczytajcie o najnowszych zmianach w algorytmie Google.) Niemniej jednak warto zadbać o to, by nasza treść była na tyle atrakcyjna, by internauci zechcieli się dzielić linkami do niej, na przykład na forach internetowych.

Małżeństwo idealne – link i słowo kluczowe

Najlepiej, gdy link w tzw. anchorze zawiera słowo kluczowe. Anchor to nic innego, jak tekst, który jest podlinkowany. Zawarty jest między znacznikami a , np. <a href="http://eredaktor.pl">dziennikarstwo internetowe</a>. W ten sposób link „oddaje głos” na daną stronę internetową, związaną z danym słowem kluczowym. To tak, jak w wyborach do parlamentu – oddajemy głos na listę wyborczą poprzez wskazanie kandydata znajdującego się na niej :) Kandydatem w tym wypadku jest słowo kluczowe, listą zaś – strona internetowa, do której prowadzi link.

Publikując tekst na stronie internetowej pamiętajcie, by podlinkować występujące w nim słowa kluczowe do tekstów o powiązanej tematyce. W ten sposób powstawać będzie sieć wewnętrznych odnośników, z których chętnie skorzystają także osoby odwiedzające Wasze witryny.

Wskazówka: Przemierzając internet zwróćcie uwagę na tzw. linki pozycjonujące – są to po prostu podlinkowane słowa kluczowe umieszczane zazwyczaj w stopce. Możecie poprosić innych blogerów, by wymienili się z Wami takimi linkami.

Obrazy – nie tylko miłe dla oczu

Dobry tekst SEO, napisany pod kątem wyszukiwarek internetowych, powinien zawierać grafiki. Do każdego obrazka można (a wręcz należy) dopisać tzw. tekst alternatywny, który wyświetlany jest w tekstowych przeglądarkach internetowych lub wtedy, gdy występują problemy z załadowaniem pliku graficznego. Są także cenne dla osób niewidzących – specjalne programy odczytują bowiem tekst zawarty w tym atrybucie. Jedno jest pewne – atrybut alt to świetne miejsce na zamieszczenie słowa kluczowego! Skorzystają także na tym Wasi czytelnicy, bowiem grafika znacznie umila czytanie (co z resztą potwierdzają wyniki moich badań).

Komentarze

Wpis zatytułowany „Optymalizacja tekstów pod kątem wyszukiwarek” został skomentowany 4 razy. Dzięki!

  1. Marek Jeleśniański

    Zapraszam do komentowania! Napisz, co sądzisz o tym wpisie i jaka jest Twoja opinia na podjęty przeze mnie temat. Jeżeli podoba Ci się ta notka, udostępnij ją proszę w serwisach społecznościowych.

  1. Bardzo pomocny tekst, zastanawiam się jednak nad znacznikiem meta keywords – podobno nie ma on aktualnie już większego znaczenia przy pozycjonowaniu?

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.