Eyetracking – jak porusza się wzrok czytelnika przeglądającego stronę internetową

Ikona wpisu:: Eyetracking – jak porusza się wzrok czytelnika przeglądającego stronę internetową
0 komentarzy

Kilka ostatnich dni spędziłem w Warszawie. Odwiedziłem Centrum Nauki Kopernik, w którym możecie między innymi sprawdzić, jak to jest brać udział w badaniu eyetracking. Polega ono na śledzeniu ruchu gałek ocznych, w wyniku czego można sprawdzić, na jakich elementach koncentruje się wzrok osoby mającej kontakt – na przykład – z reklamą.

Badania eyetrackingowe wykorzystuje się nie tylko w marketingu. Równie dobrze sprawdzają się w testach stron www. A gdy mamy do czynienia z witryną internetową nasz wzrok „skacze” po ekranie jak oszalały. Często zupełnie nie zdajemy sobie z tego sprawy…

Jak wygląda badanie eyetracking w odniesieniu do stron internetowych?

Bardzo podobnie, jak w przypadku analizy reklam drukowanych i prasy…

Osoba poddawana badaniu zasiada przed ekranem monitora. Najpierw ma spoglądać na określony obszar, w trakcie czego dokonywana jest kalibracja urządzenia/programu analizującego ruch gałek ocznych. Następnie na ekranie pojawia się strona www, a zainstalowana kamera śledzi, jak porusza się wzrok, na jakich elementach się skupia i na jak długo.

Generalne wnioski z badań eyetracking

Konsumpcja treści wyświetlanej na ekranie monitora nie ma nic wspólnego z tym, jak odbieramy tekst wydrukowany na papierze. W przypadku stron internetowych mamy do czynienia de facto ze „skanowaniem tekstu”, a nie jego czytaniem (według badań zaledwie 16% internautów czyta treść słowo po słowu). Jednak nawet to „skanowanie tekstu” nie jest linearne.

Sponsorowane: zrób wycenę online – naprawa tabletów Apple. Usługi świadczy GoRepair – serwis zajmuje się także telefonami i laptopami.

Analizując wyniki badań eyetracking (to, jakiej strony dotyczą, nie ma w tym kontekście większego znaczenia) łatwo zauważyć, że wzrok internauty przeglądającego zasoby sieci, jest bardzo rozbiegany. W krótkim czasie skupia się na wielu elementach, czasem bardzo oddalonych od siebie.

Generalne wnioski z badań eyetrackingowych

Są jednak pewne reguły, które przynajmniej w minimalnym stopniu porządkują ten chaos. Wzrok użytkownika skupia się przede wszystkim na:

  • zdjęciach i grafikach;
  • krótkich tekstach pisanych większą czcionką (nagłówkach i śródtytułach);
  • tekstach, wokół których jest dużo wolnej przestrzeni;
  • pierwszych słowach w tekście;
  • odpowiednio przygotowanej nawigacji.

Badania eyetracking w odniesieniu do konkretnych stron internetowych

Zebrałem dla Was grafiki prezentujące wyniki badań eyetrackingowych dla konkretnych przykładów stron internetowych. Prezentowane są one na dwa sposoby:

  • jako system połączeń między punktami, dzięki czemu wiemy jak poruszał się wzrok internauty;
  • jako mapa cieplna, z której dowiadujemy się, na jakich elementach się koncentrowano.

Google

Eyetracking - wyszukiwarka Google
Źródło: web-solution-way.be

Apple iTunes

Eyetracking - Apple iTunes
Źródło: gazehawk.com

Reddit

Eyetracking - Reddit
Źródło: gazehawk.com

Facebook i Google+

Eyetracking - Facebook i Google+
Źródło: zdnet.com

Profil Coca-Cali na Twitterze

Eyetracking - Facebook i Google+
Źródło: searchenginewatch.com

eHarmony

Eyetracking - serwis randkowy
Źródło: digitalstrategyconsulting.com

Film podsumowujący badanie Facebooka, przeprowadzone przez agencję K2

Dwa słowa na deser

Jeżeli wybierzecie się do Centrum Nauki Kopernik, by samemu sprawdzić, jak to jest brać udział w tego typu badaniu, nie przeprowadzajcie go w towarzystwie swojej partnerki/swojego partnera. Bo – jak słusznie zauważył jeden ze słuchaczy mojego szkolenia (pozdrawiam serdecznie!) – wyniki mogą być powodem kłótni. Jedna z reklam bazuje na skojarzeniach związanych z seksem – będzie źle, jeżeli Wasz wzrok skupi się nie na tym, na czym „powinien” ;)

Jak wyglądają badania eyetracking, zobaczycie też w firmie dokumentalnych „Czeski sen”. Przedstawione tam testy odnoszą się co prawda do gazetek reklamowych, jednak – jak wspominałem  – zasada jest niezmienna bez względu na przedmiot badania. Różnice sprowadzają się przede wszystkim do wniosków.

Komentarze

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.