Promocja serwisu informacyjnego to wyzwanie. Jednak przebicie się w gąszczu informacji, przyciągnięcie uwagi i wzbudzenie lojalności użytkowników jest możliwe dzięki wdrożeniu przemyślanej strategii. W tym wpisie przedstawię Wam kilka dobrych sposobów na promocję serwisu informacyjnego!
To jest gościnny wpis Agnieszki Ścieszki-Bajura
Treści w internecie powstają w zawrotnym tempie i nieraz w przytłaczającej ilości. Zalewa nas fala informacji, pomiędzy którymi trudno jest się przebić nie używając fake newsów, clickbaitów czy innych ekstremizmów. Wyważona, rzetelna informacja w dzisiejszych czasach jest mniej chwytliwa i często ginie.
Receptą na to jest przemyślana strategia, której częścią są sprawdzone i skuteczne metody promocji serwisów informacyjnych. Jeśli zostaną dobrane z głową, mogą dużo dać. W tym wpisie przedstawię Wam kilka sposobów promocji serwisu informacyjnego.
Dobre SEO
SEO to podstawa, zwłaszcza na początku działania serwisu. Odbiorcy są w wyszukiwarkach, a naszym zadaniem jest do nich poprzez wyszukiwarki dotrzeć.
Dlatego teksty w serwisie powinny być nie tylko oryginalne, ciekawe, niektóre wręcz viralowe, ale także przygotowywane zgodnie z wytycznymi Google dla webmasterów. Każdy z nich powinien mieć określone słowo (lub słowa) kluczowe, które będzie zawarte zarówno w tytule, jak i w poszczególnych nagłówkach, a także w treści. Newsy i artykuły powinny być rzeczowe, pisane z myślą o ludziach i ich korzyściach, unikalne.
Nie łamiemy zasad i nie stosujemy niedozwolonych praktyk, bo może się to źle skończyć (warto zapoznać się z jednym z wcześniejszych wpisów na eredaktorze, w którym przedstawiono więcej szczegółów dotyczących optymalizacji tekstów pod kątem wyszukiwarek).
Warto pamiętać także o kodzie i jego prawidłowościach. Wyszukiwarka musi mieć szansę zrozumienia, co tak naprawdę jest ważne w danym tekście i pokazania tego użytkownikom w odpowiedzi na ich zapytania. Choć kwestie kodu i SEO to temat na obszerną książkę, wspomnę tylko, że ważna jest m.in hierarchia nagłówków, tytuł strony/treść tagu <title>. Mniej ważne niż kiedyś, ale wciąż warte uzupełnienia są tagi META description i keywords.
Pamiętać należy też o grafikach. Nie tylko uatrakcyjniają treść, wpływając pozytywnie na doświadczenia użytkownika, ale również dobrze wpływają na SEO. Powinny być zoptymalizowane pod kątem wielkości oraz opisu alternatywnego.
Solidny linkbuilding
Linkbuilding to część SEO, ale warto poświęcić mu osobny akapit. Im więcej dobrych linków prowadzących do serwisu, tym więcej mocy i wyższa pozycja w wyszukiwarkach. Im wyższa pozycja, tym więcej zainteresowania użytkowników i więcej linków.
Solidny profil linkowy wzmocni każdy serwis. Nawiązanie współpracy z innymi serwisami, agencjami prasowymi, blogerami oraz promocja w social mediach oparte na umieszczaniu treści i linków do nich podbiją pozycje i sprawią, że wokół serwisu powstanie więcej szumu, a więc i ruch w nim wzrośnie.
Media społecznościowe
Media społecznościowe to nieocenione źródło ruchu i miejsce promowania treści, które nie ma sobie równych. Oczywiście podstawą sukcesu jest oryginalność. Jeśli tylko serwis informacyjny daje użytkownikom coś innego, niż giganci na tym polu, social media stoją otworem.
Na promocję w mediach społecznościowych trzeba mieć pomysł. Treści informacyjne należy promować w sposób przyciągający uwagę użytkownika, bez tego zginą one w gąszczu innych informacji. Sposób powinien być dopasowany do targetu serwisu (do wieku, wykształcenia, zainteresowań etc. potencjalnych odbiorców). Warto używać hashtagów i wzmianek, które ułatwią dotarcie z treściami do odpowiednich osób.
Oprócz bezpośredniej promocji treści z portalu zadbać należy o obecność na stronie przycisków do samodzielnego dzielenia się treściami ze znajomymi. Przyciski do lajkowania na Facebooku, tweetowania na Twitterze lub udostępniania treści w innych mediach społecznościowych są bardzo ważne.
Virale czyli siła wirusów
Serwisy informacyjne dają szansę na tworzenie virali, czyli treści w formie tekstu, wideo lub grafiki, która ze względu na chwytliwość lub oryginalność zaczyna być błyskawicznie rozpowszechniana przez internautów. Często jest to reakcja na aktualne wydarzenia (opublikowana niemal natychmiast), treści śmieszne, nietypowe, zaskakujące, działające na emocje (czasem dobre, czasem złe!).
Oczywiście warunkiem sukcesu viralu jest oryginalność! Nie jest łatwo stworzyć wirusową treść, ale jeśli się uda, sukces promocyjny gwarantowany. Najfajniejsze jest to, że viral zaczyna żyć własnym życiem i stanowi w zasadzie darmową promocję. Virale potrafią zdobyć tysiące lajków i udostępnień.
Google News
Google News, czyli agregat wiadomości od Google to świetny sposób promocji serwisów informacyjnych. Warto zarejestrować tu swój serwis. Google nie tylko może udostępnić nasze treści, dba także o świadomość marki twórcy tych wiadomości i oferuje najróżniejsze funkcje, dzięki którym czytelnicy mogą poznać wydawców.
Roboty indeksujące mogą umieścić serwis informacyjny w strumieniu Wiadomości Google automatycznie. Nie ma na to jednak gwarancji, więc aby mieć pewność, że wiadomości z naszego serwisu będą tam wyświetlane, należy to zrobić samodzielnie, poprzez Centrum wydawców.
Warto pamiętać, że w Google News też trzeba się przebić. Z pewnością pomogą w tym prawidłowo skonstruowane tytuły newsów. O tym, jak je konstruować, przeczytać można we wpisie Tytuły informacji w prasie i w serwisach internetowych.
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne świetnie wspiera promocję serwisu informacyjnego. Umieszczenie w tekście (newsa, artykułu czy jakiegokolwiek innego tekstu) linków do innych treści w obrębie danego serwisu zachęca użytkowników do przechodzenia na kolejne strony, zwiększa ich zaangażowanie, pozwala lepiej zaznajomić się z serwisem i jego treściami.
Linki wewnętrzne prowadzą jednak nie tylko użytkowników, ale również roboty: dzięki nim dużo szybciej następuje indeksacja treści w Google, co wspiera pozycjonowanie słów kluczowych.
Promocja serwisu informacyjnego to prawdziwe wyzwanie. Niemniej mamy przed sobą masę możliwości, dzięki którym można się przebić. Tort jest duży i kawałków wystarczy, ale tylko dla tych, którzy wybiorą rzeczywiście skuteczne sposoby dostania się do nich!