Modele biznesowe serwisów internetowych

Ikona wpisu:: Modele biznesowe serwisów internetowych
2 komentarze

Treści dostępne w internecie publikowane są bardzo często z nadzieją na zysk. Nie ma się co czarować – w końcu podobnie jak w mediach tradycyjnych, tak i w sieci w powstające projekty wkłada się i czas i pieniądze.

Na serwisach internetowych można zarabiać na wiele sposobów. Najpopularniejszą metodą czerpania zysków jest emisja reklam. Ta charakterystyczna jest zwłaszcza dla serwisów, które swoje treści oferują całkowicie za darmo (model określany w publikacjach zachodnich jako free) lub też treści bezpłatne stanowią istotną część.

Jeżeli jakiś serwis nie emituje reklam, bardzo często pobiera opłatę za udostępnianą zawartość. Tu wyróżnić można dwa zasadnicze modele:

  • abonamentowy – użytkownik płaci raz na określony czas opłatę abonamentową i otrzymuje w tym czasie nieograniczony dostęp do zawartości (bardzo często także do dodatkowych usług);
  • jednorazowy – użytkownik płaci tylko za te artykuły, które go interesują – opłaty za dostęp pobierane są najczęściej za pośrednictwem SMS-ów lub internetowych płatności błyskawicznych (np. PayPal czy Płatności24).

Tak naprawdę istotne jest jedno: oferowana treść musi być atrakcyjna, bo jej wartość określa to, ile internauta jest gotowy zapłacić.

Sponsorowane: Komputer się zepsuł? Zapytaj o koszt naprawy – serwis laptopów DELL. Usługi na terenie całej Polski świadczy GoRepair.

Czy decydując się na pobieranie opłat za dostęp do treści należy zrezygnować z emisji reklam? Nie jest to zasadą. Prawda jest taka, że model biznesowy należy dostosować do specyfiki danej witryny. Jest tu dużo miejsca na przemyślenia i eksperymenty. Z powodzeniem można wyjść z przyjętych ram i opracować coś nowatorskiego.

W najbliższym czasie postaram się poświęcić więcej miejsca źródłom zysków serwisów internetowych. Temat ten jest bardzo ważny, ponieważ w dużej mierze kształtuje on politykę redakcji i wpływa na dostępną na łamach serwisu zawartość. Dzięki temu na treści publikowane na łamach serwisów internetowych można będzie spojrzeć nieco bardziej krytycznym okiem.

Komentarze

Wpis zatytułowany „Modele biznesowe serwisów internetowych” został skomentowany 2 razy. Dzięki!

  1. Ciekawy artykuł, myślę, że model biznesowy należy wypracować metodą prób i błędów. Sam obecnie szukam metody na sprzedaż treści w moim portalu. Obecnie mam i reklamę w portalu jak i abonament. Generalnie stwierdzam, że trzeba będzie to trochę inaczej zorganizować, żeby zarabiać pieniądze.

Dodaj komentarz

Login to post a comment. If you do not have an account yet, sign up - it takes only a minute.